Dit jaar werken we samen met drukkerij Zwartopwit voor duurzaam gedrukt campagnemateriaal. Zij voorzien Vlaanderen al jaren van duurzaam drukwerk. Om een autorit te vermijden organiseerden we maar wat graag een videocall met algemeen directeur Manu Lemeur en Jef Kempen van drukkerij Zwartopwit.
Geschreven door Hanne, op 14 april 2023
“Voor ons zijn duurzame producten geen luxe die we vanboven op het schap zetten, zoals bioproducten in de supermarkt. Het is de essentie van ons aanbod dat het ‘op ooghoogte’ komt te staan.” zegt Jef.
In de afgelopen jaren heeft Zwartopwit de productieprocedure aangepast om de ecologische voetafdruk te verkleinen. “Papier is een onmisbaar product voor een drukkerij”, legt Manu uit, “Zwartopwit gebruikt nu standaard hoogwaardig gerecycleerd en FSC®-gelabeld papier. Maar het tijdperk van stoffig recyclagepapier is voorbij. Wij hebben nu papier dat een beter drukresultaat oplevert, en zelfs mooier is dan normaal papier. De inkt die we gebruiken lost ook sneller op bij recycling. Voor onze drukplaten kozen we bewust niet voor de goedkope platen die chemische en vervuilende ontwikkelbaden vereisen. Als één van de eerste ‘grotere’ drukkerijen in de Benelux kiezen we voor de duurdere ‘procesloze’ platen met een veel betere impact op de leefomgeving.”
Zwartopwit vermindert hun CO2-uitstoot aanzienlijk door bestellingen te leveren op vastgestelde dagen in stedelijke afhaalpunten. In steden als Gent en Antwerpen worden de bestellingen door fietskoeriers aan huis bezorgd.
Ook voor de medewerkers heeft Zwartopwit een fietsplan: ze kunnen op kosten van het bedrijf een fiets leasen en laten onderhouden. 60% van hun werknemers maakt daar gebruik van. “Het kost ons wel wat, maar het past volledig in onze duurzame visie”, zegt Manu.
Zwartopwit ontwikkelde een pagina op hun website waar je duurzaam communicatiemateriaal kan bestellen om de campagne bekend te maken bij jouw collega’s, buurt en achterban. Als je bij hen besteld help je de campagne 30 Dagen Minder Wagen vooruit, want een stuk daarvan gaat naar de campagne!
Bestel hier je duurzaam gedrukte campagnemateriaal!
Iedereen die meedoet met 30 Dagen Minder Wagen is sowieso goed bezig. Maar om echt goed te weten hoe goed je bezig bent, is een klein beetje hulp wel gemakkelijk. En dus stellen we je graag voor aan Scone, een Belgische app die je helpt om je CO₂-voetafdruk te verkleinen. Elke dag zet je kleine stapjes via slimme tips en uitdagingen die je zelf kiest. Ideaal om je beloftes te houden en netjes te monitoren hoeveel duurzame kilometers jij aflegt tijdens 30 Dagen Minder Wagen (en daarna natuurlijk).
Lees meer over Ontdek Scone, de app die je helpt om CO₂-neutraal te worden.
Bijna 6000 enthousiastelingen hebben samen héél véél dagen laten zien dat autominderen geen kunst is. Omdat de bevraging nog loopt, zijn de precieze cijfers over het aantal autovrije dagen nog niet binnen. Maar als we een extrapolatie doen op basis van de tussentijdse enquêtes, dan gaan we vlotjes op 117.000 autovrije dagen eindigen. Hoe zot is dat?
Lees meer over Dikke dank om mee te doen en tot volgend jaar!
De 30 Dagen Minder Wagen is een campagne van het Netwerk Duurzame Mobiliteit. We werken samen met het Departement van Mobiliteit en Openbare Werken, de onderzoeksgroep MOBI en onze vier mobiliteitspartners NMBS, De Lijn, Cambio autodelen en Blue Bike. Een breed netwerk aan enthousiaste steden, gemeenten en organisaties draagt de boodschap mee naar buiten.
Doe mee aan de 30 Dagen Minder Wagen en ontvang massa’s tips, tricks én een pak voordelen van onze mobiliteitspartners. Door de challenge aan te gaan kan je niet alleen zelf veel leren, maar geef je ook meteen input voor een beter mobiliteitsbeleid.