30 Dagen Minder Wagen helpt jou als enthousiaste deelnemers om je gewoonten te doorbreken en je duurzamer te verplaatsen. Minder met de eigen wagen, meer te voet, met de fiets, het openbaar vervoer en deelsystemen. Doorheen de maand juni ondersteunen we je met concrete tips en handige kortingen. Lukt het niet altijd om de auto te laten staan? Dan horen we graag welke drempels je tegen kwam, zodat wij daarmee naar beleidsmakers kunnen stappen. 30 Dagen Minder Wagen is een campagne van het Netwerk Duurzame Mobiliteit. We werken samen met het de onderzoeksgroep Mobilise VUB. De campagne kwam tot stand met steun van het departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Netwerk Duurzame Mobiliteit verenigt als erkende koepel van mobiliteitsverenigingen Autodelen.net, Bond Beter Leefmilieu, Fietsersbond, Mobiel 21, Mpact, Trage Wegen, TreinTramBus en de Voetgangersbeweging. Allemaal samen zetten we elk jaar deze campagne op poten. Netwerk Duurzame Mobiliteit wil een samenleving mogelijk maken waarin iedereen, zonder onderscheid, zich met minimale negatieve effecten voor mens en planeet, vrij kan verplaatsen. Voor deze campagne werken we samen met Prof. Cathy Macharis en de onderzoeksgroep Mobilise aan de Vrije Universiteit Brussel voor het opstellen en verwerken van de enquêtes.
Deze campagne kwam tot stand met de steun van het departement Mobiliteit en Openbare Werken en van De Lijn, NMBS, o2o Bicycle Leasing, vdk bank, zwartopwit en Colibri Mobility.
Tenslotte draagt een breed netwerk aan organisaties, steden en gemeenten de campagne 30 Dagen Minder Wagen mee naar buiten. De volgende organisaties zijn partner van de campagne: cambio autodelen, Blue-bike, Baanbrekende Werkgever, Slim naar Antwerpen, VSV, VVSG, Act 4 Change, Klimaat Contact, Verkeersplatform Rupelstreek, Vlaams Instituut Gezond Leven, Reset Vlaanderen, BASF, Duurzame Heistenaars, Herwin, Avansa Limburg, Klimaan, Gezinsbond, Beweging.net, Dégage, Gents Milieufront, Landelijke Gilden, RouteYou, Lactalis Belgium en Lactalis-Nestlé Produits Frais, Velo Antwerpen, Claus2you, Klimaatoase, Avansa Kempen, BOS+, Vl@s vzw, Toekomst Telt en Scone. De volgende steden en gemeenten zijn partner van de campagne: Gent, Turnhout, Kalmthout, Moorslede, Wichelen, Puurs-Sint-Amands, Roeselare, Brugge, Pelt en Affligem.
Iedereen die meedoet met 30 Dagen Minder Wagen is sowieso goed bezig. Maar om echt goed te weten hoe goed je bezig bent, is een klein beetje hulp wel gemakkelijk. En dus stellen we je graag voor aan Scone, een Belgische app die je helpt om je CO₂-voetafdruk te verkleinen. Elke dag zet je kleine stapjes via slimme tips en uitdagingen die je zelf kiest. Ideaal om je beloftes te houden en netjes te monitoren hoeveel duurzame kilometers jij aflegt tijdens 30 Dagen Minder Wagen (en daarna natuurlijk).
Lees meer over Ontdek Scone, de app die je helpt om CO₂-neutraal te worden.
De 30 Dagen Minder Wagen is een campagne van het Netwerk Duurzame Mobiliteit. We werken samen met het Departement van Mobiliteit en Openbare Werken, de onderzoeksgroep MOBI en onze vier mobiliteitspartners NMBS, De Lijn, Cambio autodelen en Blue Bike. Een breed netwerk aan enthousiaste steden, gemeenten en organisaties draagt de boodschap mee naar buiten.
Bijna 6000 enthousiastelingen hebben samen héél véél dagen laten zien dat autominderen geen kunst is. Omdat de bevraging nog loopt, zijn de precieze cijfers over het aantal autovrije dagen nog niet binnen. Maar als we een extrapolatie doen op basis van de tussentijdse enquêtes, dan gaan we vlotjes op 117.000 autovrije dagen eindigen. Hoe zot is dat?
Lees meer over Dikke dank om mee te doen en tot volgend jaar!
Doe mee aan de 30 Dagen Minder Wagen en ontvang massa’s tips, tricks én een pak voordelen van onze mobiliteitspartners. Door de challenge aan te gaan kan je niet alleen zelf veel leren, maar geef je ook meteen input voor een beter mobiliteitsbeleid.