8 redenen waarom autominderen goed is voor je lijf en je hoofd

Minder autorijden is een zegen voor je gezondheid. Je beweegt meer, je maakt je hoofd leeg. En dat heeft een grotere impact dan je denkt. Lees hier hoe dat komt.

Geschreven door Laura, op 10 juni 2022

1. Zon-zon op je snoet

Door meer te fietsen en te wandelen, pak je veel meer uren buiten zijn. Zon op je vel, dat betekent een stevige boost van serotonine (oftewel het feel good hormoon) in je bloed. Zelfs als het bewolkt is. En zo ben je beter beschermd tegen stress en zelfs tegen depressie. Onderzoek toont aan dat fysiek bezig zijn in de buitenlucht een positief effect heeft op je lichaamsbeeld en op je zelfvertrouwen in het algemeen.

2. Beweeg meer, neem de bus

We horen het zo vaak: wil je gezond blijven, dan moet je dagelijks 30 minuten bewegen. En dat terwijl volwassenen in ons land dagelijks gemiddeld 8,3 uur zitten. Dat is 57 procent van hun dag, slaapuren niet meegerekend. We zitten op het werk, we zitten in de zetel én we zitten in de auto. (Maar niet deze maand.)

Wie kiest voor de fiets of gaat wandelen, heeft veel sneller de minimale dagelijkse dosis beweging afgevinkt. Maar wist je dat ook autodelers en mensen die met het openbaar vervoer reizen opvallend actiever zijn? Japanse onderzoekers van het Moriguchi City Health Examination Centre vergeleken bus- en treingebruikers met verknochte automobilisten. De eerste groep bewoog opmerkelijk meer en had daardoor minder vaak te kampen hebben met hoge bloeddruk (27%), overgewicht (44%) of zelfs diabetes (37%). Ze scoorden zelfs beter dan fietsers en voetgangers!

Large Najaar 2021 4
Large Najaar 2021 5 1

3. Fietsen tegen kanker en hartziekten

Als je met de fiets naar het werk gaat, heb je 46% minder kans op een hartziekte en 45% minder kans op kanker, in vergelijking met automobilisten. Hoe groter de afstand tussen woonplaats en werk, hoe groter de bescherming. Dat stelden onderzoekers van de Universiteit van Glasgow vast.

4. Autovrij slaapt beter

Wie de auto vaker laat staan, slaapt meer én dieper. Onderzoekers van Stanford University vroegen mensen met slaapproblemen om naar het werk te fietsen. En jawel, de tijd die ze nodig hadden om in slaap te vallen halveerde en de proefkonijnen sliepen bijna een uur langer. De verklaring: zelf bewegen maakt je lichaam lekker moe én zorgt voor minder stresshormoon cortisol in je bloed. Daardoor slaap je sneller en dieper en herstel je beter.

5. Fluitend van je werk

PVDH metmensen007

Uit onderzoek van Statistics Canada blijkt dat 66% van de mensen die naar hun werk wandelen of fietsen “zeer tevreden” zijn over hun woon-werkverplaatsing. Minder dan een derde van de automobilisten daarentegen hebben dat gevoel bij hun verplaatsing. Dat komt onder andere doordat fietsers en voetgangers veel zekerder zijn van de duur van hun verplaatsing. Ze verliezen geen tijd in files of met het zoeken naar parkeerplaatsen. Ze ervaren ook een groter gevoel van autonomie en vrijheid. Fietsers ervaren minder angst. Dat komt ondermeer doordat er dopamine vrijkomt als je beweegt. Minder stress, een beter humeur: je zou van minder gaan fluiten.

6. Elektrisch fietsen is top voor je conditie

Ook wie elektrisch fietst is goed bezig voor zijn conditie. Op ‘t eerste zicht lijkt de elektrische ondersteuning een beetje valsspelen, maar niets is minder waar. Want elektrische fietsers rijden verder en vaker dan ‘gewone’ fietsers. Daardoor bewegen ze netto zelfs meer dan veel gewone fietsers. Dat blijkt uit een onderzoek uit 2019 dat 10 000 fietsers uit 7 Europese steden volgde. De wetenschappers analyseerden de verplaatsingsgewoonten en fysieke activiteit van gebruikers van verschillende vervoerswijzen. Opvallend: de elektrische fiets zorgt ervoor dat wat oudere mensen langer actief blijven én dat ze daardoor minder autorijden. Hoera!

PVDH metmensen030

7. Train je brein

Fietsen verbetert je mentale functies. Mensen scoren beter op geheugentesten, redeneren en plannen nadat ze 30 minuten gefietst hebben dan voor die inspanning. Onderzoekers van de University of Illinois stelden vast dat mensen die door te fietsen hun conditie met 15% verbeterden tot 15% beter scoorden in mentale tests. De verklaring: door te fietsen worden nieuwe hersencellen aangemaakt in de hippocampus, het deel van de hersenen dat onder meer het geheugen reguleert. Door te fietsen breng je meer bloed en dus meer zuurstof naar je hersenen. Daardoor worden receptoren sneller vernieuwd. Dat verklaart ook waarom meer beweging je beschermt tegen de ziekte van Alzheimer.

8. Red je longen

PVDH metmensen085

Luchtvervuiling is zeker een ding. Maar in tegenstelling tot wat veel mensen denken, hebben fietsers en voetgangers minder last van fijn stof en andere vuiligheid dan automobilisten. Een studie van het Imperial College of London toont aan dat fietsers en voetgangers 20% minder worden blootgesteld aan luchtvervuiling.

Het negatieve effect van de luchtvervuiling (en van verkeersonveiligheid) op de gezondheid wordt bovendien ruimschoots gecompenseerd door de vele voordelen die meer beweging met zich meebrengt, zo stellen wetenschappers van de Universiteit van Kopenhagen.


  • Vertel het voort:

Meer inspiratie

30 Dagen Minder Wagen in het nieuws

De afgelopen weken stond Cathy Macharis, hoogleraar Duurzame Mobiliteit aan de Vrije Universiteit Brussel én ambassadeur van 30 Dagen Minder Wagen verschillende keren de pers te woord. Met haar enthousiasme overtuigde ze al veel mensen om de uitdaging aan te gaan.

Lees meer over 30 Dagen Minder Wagen in het nieuws

Erop uit! Vijf bestemmingen op minder dan een halve dag reizen van Brussel

Reizen zonder eigen wagen, is zalig rustig. Als de reiskriebels toeslaan moet je vaak wel iets meer plannen, en iets meer tijd voorzien dan voorheen. Of niet natuurlijk! Want ook dichtbij is er zoveel moois te ontdekken.

Lees meer over Erop uit! Vijf bestemmingen op minder dan een halve dag reizen van Brussel

Over het begin van de toekomst (en wat jij nog kan doen)

Dit was ‘m dan. De koudste zomer van de rest van ons leven.

Opgedroogde rivieren, hittegolven van weken aan een stuk, afbrekende gletsjers, een monstermoesson. Nooit eerder was de klimaatverandering zo voelbaar en zichtbaar als de afgelopen maanden. Bij ons en aan de andere kant van de wereld.

Lees meer over Over het begin van de toekomst (en wat jij nog kan doen)

Ja, stuur me alle tips!

Doe mee aan de 30 Dagen Minder Wagen en ontvang massa’s tips, tricks én een pak voordelen van onze mobiliteitspartners. Door de challenge aan te gaan kan je niet alleen zelf veel leren, maar geef je ook meteen input voor een beter mobiliteitsbeleid.

Een actie van

logo netwerk duurzame mobiliteit

Onze partners

Met de steun van