Kresimir Strganac is elektrieker op de fiets. Maar dat betekent niet dat hij nooit de wagen gebruikt. Dat hoeft ook niet. Hoe hij zijn werk als vakman op de fiets uitoefent? Dat lees je hieronder!
Geschreven door Hanne, op 24 mei 2024
Vanaf het begin van het gesprek geeft Kresimir toe dat hij zijn werk niet volledig met de fiets kan doen. 'Soms moet ik zwaar en veel materiaal meenemen. Dan zet ik dat in het weekend met de auto af in de stad. Maar het grootste deel van mijn verplaatsingen doe ik met de fiets. Zonder fiets ben ik verloren.’
Dertig jaar geleden verhuisde Kresimir van Kroatië naar België. Sindsdien heeft hij altijd een fiets gehad. ‘En een regenbroek en -jas’, voegt hij lachend toe, verwijzend naar het Belgische weer. ‘Het verbaast mij altijd als ik mensen in de regen zonder aangepaste kledij zie fietsen. Maar dat is typisch Vlaams, zeker? Zelf verslijt ik gemiddeld één regenbroek per jaar.’
Een van de eerste dingen die hij deed na zijn verhuis, was België van noord naar zuid doorkruisen op de fiets, om het land te leren kennen: ‘Vlaanderen is duidelijk de fietsregio bij uitstek’, vindt Kresimir. ‘In Gent fiets ik heel veel. Vraag mij hoe ergens te geraken met de auto en ik moet je het antwoord schuldig blijven. Maar met de fiets kom je overal; het geeft me vrijheid.’
De keuze om zijn werk als elektricien op de fiets te doen, is voor de elektricien vanzelfsprekend. 'Ik heb daar eigenlijk nooit bij stilgestaan. De praktische organisatie vraagt wat denkwerk.‘Ik koos bewust voor een niet al te groot model, zodat ik hem bij klanten gemakkelijker in de garage kan zetten, of kan vervoeren met de wagen indien nodig. Hij lijkt wat op een kleine versie van de elektrische longtail.’
Aan mijn stuur hangt een plastic bak voor gereedschap. Achterop passen nog eens zo’n bak en twee fietszakken. Op de fietskar passen nog eens vier bakken en een aantal compacte ladders. Mijn werkgerief is compact zodat alles mooi in de fietskar past. Lange buizen kort ik af. Ik heb mijn fiets dus zodanig gepimpt dat ik er heel wat materiaal mee kan vervoeren.’
‘De voordelen? Ik hoef geen parkeerticket of verplaatsingskosten aan te rekenen. In de Gentse binnenstad kom ik sneller en gemakkelijker overal. Ik weet ook exact hoe laat ik bij een klant aankom. Met de auto weet je dat nooit zeker.
Zijn tip voor zelfstandigen die twijfelen? Kresimir heeft er maar één: 'Niet twijfelen! Met de juiste uitrusting kom je al een heel eind.’
Bedankt Kresimir, om ambassadeur te zijn voor 30 Dagen Minder Wagen!
Meer verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit, onze politici hebben er de mond van vol. Allemaal goed en wel, maar put the money where your mouth is. Autokilometers verminderen is een must. Maar als degelijke alternatieven en promotie van actieve verplaatsingen geen grotere hap van het mobiliteitsbudget krijgen, krijgen alle goede intenties van de wereld geen enkele extra pendelaar op de trein of fiets.
Fiets je goed in je vel en laat samen met 99 andere fietsfreaks een fietstattoo zetten. Net zoals de fietsende reporter Wouter Deboot! Ben je een fervent fietser of waag je je nog maar net op twee wielen in het verkeer? Heb je al tattoos of net niet? Zweer je bij de koersfiets of ga je eerder voor de trekfiets? Het doet er niet toe. Je kan je kandidaat stellen om je fietsliefde te vereeuwigen op je huid!
(inschrijvingen zijn afgesloten)
In een wereld die CD’s vervangt door Spotify en DVD’s door Netflix, zien we dat ook het ‘consumeren’ van mobiliteit belangrijker wordt dan het ‘bezit’ ervan. Een duurzaam mobiliteitsbeleid beantwoordt daarom niet alleen aan de vraag naar meer sustainability. Ook werknemers uiten de behoefte naar meer autonomie en duurzaamheid.
Lees meer over Maak je mobiliteitsbeleid klaar voor de toekomst
Doe mee aan de 30 Dagen Minder Wagen en ontvang massa’s tips, tricks én een pak voordelen van onze mobiliteitspartners. Door de challenge aan te gaan kan je niet alleen zelf veel leren, maar geef je ook meteen input voor een beter mobiliteitsbeleid.