Kresimir Strganac is elektrieker op de fiets. Maar dat betekent niet dat hij nooit de wagen gebruikt. Dat hoeft ook niet. Hoe hij zijn werk als vakman op de fiets uitoefent? Dat lees je hieronder!
Geschreven door Hanne, op 24 mei 2024
Vanaf het begin van het gesprek geeft Kresimir toe dat hij zijn werk niet volledig met de fiets kan doen. 'Soms moet ik zwaar en veel materiaal meenemen. Dan zet ik dat in het weekend met de auto af in de stad. Maar het grootste deel van mijn verplaatsingen doe ik met de fiets. Zonder fiets ben ik verloren.’
Dertig jaar geleden verhuisde Kresimir van Kroatië naar België. Sindsdien heeft hij altijd een fiets gehad. ‘En een regenbroek en -jas’, voegt hij lachend toe, verwijzend naar het Belgische weer. ‘Het verbaast mij altijd als ik mensen in de regen zonder aangepaste kledij zie fietsen. Maar dat is typisch Vlaams, zeker? Zelf verslijt ik gemiddeld één regenbroek per jaar.’
Een van de eerste dingen die hij deed na zijn verhuis, was België van noord naar zuid doorkruisen op de fiets, om het land te leren kennen: ‘Vlaanderen is duidelijk de fietsregio bij uitstek’, vindt Kresimir. ‘In Gent fiets ik heel veel. Vraag mij hoe ergens te geraken met de auto en ik moet je het antwoord schuldig blijven. Maar met de fiets kom je overal; het geeft me vrijheid.’
De keuze om zijn werk als elektricien op de fiets te doen, is voor de elektricien vanzelfsprekend. 'Ik heb daar eigenlijk nooit bij stilgestaan. De praktische organisatie vraagt wat denkwerk.‘Ik koos bewust voor een niet al te groot model, zodat ik hem bij klanten gemakkelijker in de garage kan zetten, of kan vervoeren met de wagen indien nodig. Hij lijkt wat op een kleine versie van de elektrische longtail.’
Aan mijn stuur hangt een plastic bak voor gereedschap. Achterop passen nog eens zo’n bak en twee fietszakken. Op de fietskar passen nog eens vier bakken en een aantal compacte ladders. Mijn werkgerief is compact zodat alles mooi in de fietskar past. Lange buizen kort ik af. Ik heb mijn fiets dus zodanig gepimpt dat ik er heel wat materiaal mee kan vervoeren.’
‘De voordelen? Ik hoef geen parkeerticket of verplaatsingskosten aan te rekenen. In de Gentse binnenstad kom ik sneller en gemakkelijker overal. Ik weet ook exact hoe laat ik bij een klant aankom. Met de auto weet je dat nooit zeker.
Zijn tip voor zelfstandigen die twijfelen? Kresimir heeft er maar één: 'Niet twijfelen! Met de juiste uitrusting kom je al een heel eind.’
Bedankt Kresimir, om ambassadeur te zijn voor 30 Dagen Minder Wagen!
Slechts 5% van het personeel van de Gezinsbond neemt de wagen naar het werk. Maar liefst 80% komt met het openbaar vervoer, de rest neemt de fiets. Het helpt natuurlijk wel dat het kantoor, in hartje Brussel, makkelijk bereikbaar is met trein en metro. Maar de Gezinsbond heeft ook steeds een “openbaar vervoer-vriendelijke” houding aangenomen in zijn personeelsbeleid.
Lees meer over De Gezinsbond: ‘Slechts 5% van ons personeel neemt de wagen naar het werk’
Autorijden is duur, dat kon je al lezen in ons artikel over de échte kosten van autorijden. Kies je daarentegen voor het openbaar vervoer, dan bespaar je automatisch een pak geld. Zowel De Lijn als de NMBS hebben talloze voordeelformules en kortingen om je portemonnee een plezier te doen.
Lees meer over Budgethacks voor trein en bus die je helpen autominderen
Ben je klaar om een verschil te maken? Met deze cijfers van vorig jaar laten we zien waarom jouw deelname aan 30 Dagen Minder Wagen van onschatbare waarde is.
Lees meer over De impact van 30 Dagen Minder Wagen in 3 cijfers
Doe mee aan de 30 Dagen Minder Wagen en ontvang massa’s tips, tricks én een pak voordelen van onze mobiliteitspartners. Door de challenge aan te gaan kan je niet alleen zelf veel leren, maar geef je ook meteen input voor een beter mobiliteitsbeleid.