Kresimir, de elektricien op de fiets

Kresimir Strganac is elektrieker op de fiets. Maar dat betekent niet dat hij nooit de wagen gebruikt. Dat hoeft ook niet. Hoe hij zijn werk als vakman op de fiets uitoefent? Dat lees je hieronder!

Geschreven door Hanne, op 24 mei 2024

Vanaf het begin van het gesprek geeft Kresimir toe dat hij zijn werk niet volledig met de fiets kan doen. 'Soms moet ik zwaar en veel materiaal meenemen. Dan zet ik dat in het weekend met de auto af in de stad. Maar het grootste deel van mijn verplaatsingen doe ik met de fiets. Zonder fiets ben ik verloren.’

Het land al fietsend leren kennen

Dertig jaar geleden verhuisde Kresimir van Kroatië naar België. Sindsdien heeft hij altijd een fiets gehad. ‘En een regenbroek en -jas’, voegt hij lachend toe, verwijzend naar het Belgische weer. ‘Het verbaast mij altijd als ik mensen in de regen zonder aangepaste kledij zie fietsen. Maar dat is typisch Vlaams, zeker? Zelf verslijt ik gemiddeld één regenbroek per jaar.’


Een van de eerste dingen die hij deed na zijn verhuis, was België van noord naar zuid doorkruisen op de fiets, om het land te leren kennen: ‘Vlaanderen is duidelijk de fietsregio bij uitstek’, vindt Kresimir. ‘In Gent fiets ik heel veel. Vraag mij hoe ergens te geraken met de auto en ik moet je het antwoord schuldig blijven. Maar met de fiets kom je overal; het geeft me vrijheid.’

Kresimir

Elektricien op de fiets

De keuze om zijn werk als elektricien op de fiets te doen, is voor de elektricien vanzelfsprekend. 'Ik heb daar eigenlijk nooit bij stilgestaan. De praktische organisatie vraagt wat denkwerk.‘Ik koos bewust voor een niet al te groot model, zodat ik hem bij klanten gemakkelijker in de garage kan zetten, of kan vervoeren met de wagen indien nodig. Hij lijkt wat op een kleine versie van de elektrische longtail.’

Aan mijn stuur hangt een plastic bak voor gereedschap. Achterop passen nog eens zo’n bak en twee fietszakken. Op de fietskar passen nog eens vier bakken en een aantal compacte ladders. Mijn werkgerief is compact zodat alles mooi in de fietskar past. Lange buizen kort ik af. Ik heb mijn fiets dus zodanig gepimpt dat ik er heel wat materiaal mee kan vervoeren.’

‘De voordelen? Ik hoef geen parkeerticket of verplaatsingskosten aan te rekenen. In de Gentse binnenstad kom ik sneller en gemakkelijker overal. Ik weet ook exact hoe laat ik bij een klant aankom. Met de auto weet je dat nooit zeker.

Zijn tip voor zelfstandigen die twijfelen? Kresimir heeft er maar één: 'Niet twijfelen! Met de juiste uitrusting kom je al een heel eind.’

Bedankt Kresimir, om ambassadeur te zijn voor 30 Dagen Minder Wagen!


  • Vertel het voort:

Meer inspiratie

Wie zit er achter 30 Dagen Minder Wagen?

De 30 Dagen Minder Wagen is een campagne van het Netwerk Duurzame Mobiliteit. We werken samen met het Departement van Mobiliteit en Openbare Werken, en onze mobiliteitspartners Cambio autodelen en Blue Bike. Een breed netwerk aan enthousiaste steden, gemeenten en organisaties zet de campagne mee in de schijnwerpers.

Lees meer over Wie zit er achter 30 Dagen Minder Wagen?

8 redenen waarom autominderen goed is voor je lijf en je hoofd

Minder autorijden is een zegen voor je gezondheid. Je beweegt meer, je maakt je hoofd leeg. En dat heeft een grotere impact dan je denkt. Lees hier hoe dat komt.

Lees meer over 8 redenen waarom autominderen goed is voor je lijf en je hoofd

Reistip: 5 bestemmingen bereikbaar met de trein

Heb jij je reis voor deze zomer al gepland? Op heel wat bestemmingen ben je sneller met de trein dan met de wagen! We selecteerden voor jou 5 reisbestemmingen die vanuit Brussel minder dan 6 uur reizen zijn per trein. Vergeet alle filestress en neem het langzaam veranderende landschap in je op. Al is ‘langzaam’ relatief op een hogesnelheidstrein.

Lees meer over Reistip: 5 bestemmingen bereikbaar met de trein

Ja, stuur me alle tips!

Doe mee aan de 30 Dagen Minder Wagen en ontvang massa’s tips, tricks én een pak voordelen van onze mobiliteitspartners. Door de challenge aan te gaan kan je niet alleen zelf veel leren, maar geef je ook meteen input voor een beter mobiliteitsbeleid.

Een actie van

logo netwerk duurzame mobiliteit

Met de steun van