"Beste politici, kan het qua mobiliteit misschien ook meer zijn dan enkel goede voornemens?"

Meer verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit, onze politici hebben er de mond van vol. Allemaal goed en wel, maar put the money where your mouth is. Autokilometers verminderen is een must. Maar als degelijke alternatieven en promotie van actieve verplaatsingen geen grotere hap van het mobiliteitsbudget krijgen, krijgen alle goede intenties van de wereld geen enkele extra pendelaar op de trein of fiets.

Geschreven door Hanne, op 21 mei 2024

Het mobiliteitsbeleid: wie krijgt het grootste stuk van de taart?

Het mobiliteitsbudget wordt al generaties op gelijkaardige wijze verdeeld tussen de verschillende vervoersmodi. Maar zolang het leeuwendeel naar niet-duurzame vervoermiddelen gaat, rijden we ons collectief vast. Het goede nieuws is dat er voor een duurzamere mobiliteitsmix geen extra geld nodig is, maar simpelweg een herverdeling. Dit bevordert niet alleen duurzame mobiliteit, maar geeft ook een impuls aan onze begroting. Investeringen in duurzame mobiliteit verdienen zich namelijk maatschappelijk 3 tot 7 keer terug.

Taart

Stappen, trappen en openbaar vervoer als schaamlapje

Het Vlaamse regeerakkoord had hoge ambities op vlak van de modal shift naar duurzame verplaatsingen. Ook cd&v, Open Vld, Vooruit pronken ermee in hun programma’s. Maar deze goede voornemens breken uiteen op de miljarden die blijven vloeien naar extra auto-infrastructuur, lagere verkeersbelastingen en salariswagens.
Salariswagens slokken jaarlijks meer dan 2 miljard euro op. De overheid rekent voor de Oosterweelverbinding zelfs op méér auto’s, om via tolheffingen de kosten van het project te compenseren. Elke euro geïnvesteerd in privaat autovervoer trekt anderen mee de put in.

De shift naar duurzame verplaatsingen zou al deze dure infrastructuur net overbodig maken. Autoluwe straten zorgen voor stiptere bussen; fietsers en voetgangers voorrang geven, creëert ruimte binnen de bestaande infrastructuur; een toekomstgericht parkeerbeleid doet het aanbod aan autodeelsystemen groeien.

Investeer in mensen, niet in asfalt

Wat als we dat geld investeren in oplossingen? Het miljard dat de afgelopen jaren ging naar veiliger fietsinfrastructuur, zorgt over 20 jaar voor een gezondheidsbonus van 7,5 miljard. De gezondheidsvoordelen van autoluwe zones liggen 100 keer hoger dan de kosten. Het aandeel dodelijke fietsongevallen per gefietste kilometer zakte in de afgelopen 7 jaar al met 40 procent. Openbaar vervoer en actieve mobiliteit moeten dringend bovenaan in de begrotingstabellen, zodat mensen zich vlot en veilig kunnen verplaatsen met comfortabele, stipte treinen en bussen.

In juni lanceert Netwerk Duurzame Mobiliteit de derde editie van Dertig Dagen Minder Wagen. De populariteit van de vorige edities toonde aan dat veel Vlamingen warm lopen voor een duurzamere mobiliteit. Maar bevragingen toonden ook aan dat waar een wil is, er nog niet noodzakelijk een weg is. Duurzame mobiliteit staat nog lang niet synoniem voor betrouwbaar, comfortabel, betaalbaar en veilig. Dat moet en kan anders. De oplossing ligt in een toekomstgerichte herverdeling van het mobiliteitsbudget, waarin duurzame en toekomstbestendige transportmiddelen het grootste stuk krijgen. Investeer in mensen, niet in asfalt.

Deze opinie werd geschreven door 30 Dagen Minder Wagen, een initiatief van Netwerk Duurzame Mobiliteit en werd gepubliceerd in Het Belang van Limburg (18/05/2024).

  • Vertel het voort:

Meer inspiratie

Vijf bestemmingen op minder dan 6 uur reizen van Brussel

Reizen zonder eigen wagen is zalig rustig. In de trein heb je alvast geen last van files en je kan vaak nog genieten van het mooie landschap (of verdrinken in de ogen van je reisgezelschap). Het vraagt misschien ietsje meer voorbereiding, maar dat is het meer dan waard om dichtbij zoveel moois te kunnen ontdekken.

Lees meer over Vijf bestemmingen op minder dan 6 uur reizen van Brussel

Kresimir, de elektricien op de fiets

Kresimir Strganac is elektrieker op de fiets. Maar dat betekent niet dat hij nooit de wagen gebruikt. Dat hoeft ook niet. Hoe hij zijn werk als vakman op de fiets uitoefent? Dat lees je hieronder!

Lees meer over Kresimir, de elektricien op de fiets

Dit zijn de ambassadeurs van 30 Dagen Minder Wagen!

30 Dagen Minder Wagen heeft een prachtige groep ambassadeurs weten te strikken. Niet allemaal bekende gezichten voor het grote publiek, maar dat is voor ons niet van belang. Wat telt is dat ze allemaal een duurzame levensstijl omarmen en anderen willen inspireren. Ze laten dit zien in hun werk, op sociale media, op televisie of in interviews. Maar vooral in hun dagelijkse denken en handelen. We zijn hen enorm dankbaar. De tien ambassadeurs van 30 Dagen Minder Wagen op een rijtje!

Lees meer over Dit zijn de ambassadeurs van 30 Dagen Minder Wagen!

Ja, stuur me alle tips!

Doe mee aan de 30 Dagen Minder Wagen en ontvang massa’s tips, tricks én een pak voordelen van onze mobiliteitspartners. Door de challenge aan te gaan kan je niet alleen zelf veel leren, maar geef je ook meteen input voor een beter mobiliteitsbeleid.

Een actie van

logo netwerk duurzame mobiliteit

Met de steun van