Meer verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit, onze politici hebben er de mond van vol. Allemaal goed en wel, maar put the money where your mouth is. Autokilometers verminderen is een must. Maar als degelijke alternatieven en promotie van actieve verplaatsingen geen grotere hap van het mobiliteitsbudget krijgen, krijgen alle goede intenties van de wereld geen enkele extra pendelaar op de trein of fiets.
Geschreven door Hanne, op 21 mei 2024
Het mobiliteitsbudget wordt al generaties op gelijkaardige wijze verdeeld tussen de verschillende vervoersmodi. Maar zolang het leeuwendeel naar niet-duurzame vervoermiddelen gaat, rijden we ons collectief vast. Het goede nieuws is dat er voor een duurzamere mobiliteitsmix geen extra geld nodig is, maar simpelweg een herverdeling. Dit bevordert niet alleen duurzame mobiliteit, maar geeft ook een impuls aan onze begroting. Investeringen in duurzame mobiliteit verdienen zich namelijk maatschappelijk 3 tot 7 keer terug.
Het Vlaamse regeerakkoord had hoge ambities op vlak van de modal shift naar duurzame verplaatsingen. Ook cd&v, Open Vld, Vooruit pronken ermee in hun programma’s. Maar deze goede voornemens breken uiteen op de miljarden die blijven vloeien naar extra auto-infrastructuur, lagere verkeersbelastingen en salariswagens.
Salariswagens slokken jaarlijks meer dan 2 miljard euro op. De overheid rekent voor de Oosterweelverbinding zelfs op méér auto’s, om via tolheffingen de kosten van het project te compenseren. Elke euro geïnvesteerd in privaat autovervoer trekt anderen mee de put in.
De shift naar duurzame verplaatsingen zou al deze dure infrastructuur net overbodig maken. Autoluwe straten zorgen voor stiptere bussen; fietsers en voetgangers voorrang geven, creëert ruimte binnen de bestaande infrastructuur; een toekomstgericht parkeerbeleid doet het aanbod aan autodeelsystemen groeien.
Wat als we dat geld investeren in oplossingen? Het miljard dat de afgelopen jaren ging naar veiliger fietsinfrastructuur, zorgt over 20 jaar voor een gezondheidsbonus van 7,5 miljard. De gezondheidsvoordelen van autoluwe zones liggen 100 keer hoger dan de kosten. Het aandeel dodelijke fietsongevallen per gefietste kilometer zakte in de afgelopen 7 jaar al met 40 procent. Openbaar vervoer en actieve mobiliteit moeten dringend bovenaan in de begrotingstabellen, zodat mensen zich vlot en veilig kunnen verplaatsen met comfortabele, stipte treinen en bussen.
In juni lanceert Netwerk Duurzame Mobiliteit de derde editie van Dertig Dagen Minder Wagen. De populariteit van de vorige edities toonde aan dat veel Vlamingen warm lopen voor een duurzamere mobiliteit. Maar bevragingen toonden ook aan dat waar een wil is, er nog niet noodzakelijk een weg is. Duurzame mobiliteit staat nog lang niet synoniem voor betrouwbaar, comfortabel, betaalbaar en veilig. Dat moet en kan anders. De oplossing ligt in een toekomstgerichte herverdeling van het mobiliteitsbudget, waarin duurzame en toekomstbestendige transportmiddelen het grootste stuk krijgen. Investeer in mensen, niet in asfalt.
Deze opinie werd geschreven door 30 Dagen Minder Wagen, een initiatief van Netwerk Duurzame Mobiliteit en werd gepubliceerd in Het Belang van Limburg (18/05/2024).
30 Dagen Minder Wagen heeft een prachtige groep ambassadeurs weten te strikken. Niet allemaal bekende gezichten voor het grote publiek, maar dat is voor ons niet van belang. Wat telt is dat ze allemaal een duurzame levensstijl omarmen en anderen willen inspireren. Ze laten dit zien in hun werk, op sociale media, op televisie of in interviews. Maar vooral in hun dagelijkse denken en handelen. We zijn hen enorm dankbaar. De tien ambassadeurs van 30 Dagen Minder Wagen op een rijtje!
Lees meer over Dit zijn de ambassadeurs van 30 Dagen Minder Wagen!
Na een maand proberen denk je misschien: zo zonder auto leven, dat lukt me wel aardig. Hou die gedachte zeker vast, want waarom zou je per se een eigen wagen houden die toch maar 95% van de tijd stilstaat? Is de tijd én je geest rijp om afscheid te nemen van jouw (trouwe) vierwieler? Dan helpt dit lijstje om ervoor te zorgen dat er geen tranen vloeien en dat je geen praktische zaken over het hoofd ziet.
Na de eerste editie van 30 Dagen Minder Wagen verzamelden wij de beste tips uit de nieuwsbrieven in een handig e-book.
Doe mee aan de 30 Dagen Minder Wagen en ontvang massa’s tips, tricks én een pak voordelen van onze mobiliteitspartners. Door de challenge aan te gaan kan je niet alleen zelf veel leren, maar geef je ook meteen input voor een beter mobiliteitsbeleid.