Blue-bike: altijd een fiets op zak

Sinds zijn begin in 2011 is Blue-bike uitgegroeid tot een gevestigde waarde in het fietsdeellandschap. In 2023 lanceerde Blue-bike bovendien een aantal nieuwigheden. Niet alleen is er het proefproject in Geel, waar je je Blue-bike in één van de twaalf hotspots in de stad kan achterlaten, ook de app en de digitale sloten zijn vernieuwd. Bovendien kan je in Leuven de eerste e-bikes van Blue-bike ontlenen.

Geschreven door Hanne, op 02 mei 2024

Een korte geschiedenis

Het idee voor Blue-bike kwam uit Nederland overgewaaid. De OV-fiets bestaat daar al sinds 2000 en is origineel een initiatief van de Nederlandse Fietsersbond. Het verhaal van Blue-bike zelf begint in 2011 en werd gelanceerd door Blue-mobility, een samenwerking tussen de NMBS en FIETSenWERK. De bedoeling was om combi- en deelmobiliteit aan de treinstations te faciliteren. Pendelaars kunnen op die manier hun laatste kilometers vanaf het treinstation tot hun eindbestemming afleggen met een deelfiets.

In 2018 is de samenstelling licht veranderd. De Lijn werd hoofdaandeelhouder, ook de Waalse busmaatschappij TEC kwam aan boord. De link met de overheid werd wat minder nauw dan bij de opstart: vandaag is Blue-bike een publiek-private samenwerking die volledig zelfbedruipend is. De NMBS blijft weliswaar een belangrijke partner, gezien de locaties zich doorgaans, maar niet uitsluitend op terreinen van de NMBS bevinden. Ook P&R’s en Hoppinpunten (mobiliteitsknooppunten waar verschillende transportmogelijkheden samenkomen) vormen het ideale startpunt voor een Blue-bikerit.

Back-to-many in Geel

Op vraag van de stad is startte Blue-bike in september 2023 haar eerste ‘back-to-many’ systeem op. Het grote verschil met de gebruikelijke werking? In plaats van je fiets terug te brengen naar waar je hem ontleende, kan je hem in Geel achterlaten aan één van de twaalf hotspots in de stad. Ook is er een tarief voor kort gebruik: een rit tot een half uur kost slechts 0,50 euro. De overige tarieven (tot 24u ontlenen of langer) blijven gelijk.

Het blijkt een enorm succes te zijn: er wordt in Geel opvallend meer gefietst per gebruiker en steeds meer mensen vinden hun weg naar het systeem. Waar oktober normaal gezien de topmaand is voor Blue-bike, ging het aantal geleende fietsen in Geel afgelopen maart al boven de cijfers van oktober en dan moet de echte piekperiode nog komen.

Om te garanderen dat er steeds voldoende fietsen beschikbaar zijn op alle locaties in Geel, werkt Blue-bike nauw samen met lokaal maatwerkbedrijf De Sprong. Zij staan in voor het algemene onderhoud, kleine herstellingen en herverdelen de fietsen over de verschillende locaties...

E-Bikes in Leuven

In december 2023 voegde Blue-bike nog een andere nieuwigheid toe aan haar vloot. In Leuven staan er naast de 190 klassieke fietsen voortaan ook 15 circulaire e-bikes om langere afstanden vlot te overbruggen. De e-bikes kosten iets meer om te ontlenen dan de klassieke fietsen, 7 euro voor 24 uur, maar daar krijg je heel wat comfort voor terug.

De productie verloopt volledig in België en past zo perfect in Blue-bikes zero-waste filosofie. Fietsproducent Oxford en Mo-Cyclette stonden in voor de ombouw van de reguliere Blue-bikes tot circulaire e-bikes. Dat gebeurde met oog voor zorgzaam gebruik van grondstoffen en materialen. De batterij kan eenvoudig hersteld en vervangen worden. Het lokaal fietspunt Velo in Leuven staat garant voor het swappen en opladen van de batterijen. De circulaire e-bike is het resultaat van het “Electric Blue project” en kwam tot stand na een succesvolle samenwerking tussen Blue-bike en Mo-Cyclette. Het project kadert binnen het algemene BBBC-project (Belgium Builds Back Circular). Die projectoproep met een subsidie van de Federale Overheid heeft als doel de transitie naar een circulaire economie in België te versnellen. De BBBC wordt zelf gefinancierd door het Europese fonds ‘Next Generation EU’.

Altijd een fiets op zak met de Blue-bike app

Blue-bike introduceerde tenslotte ook nieuwe digitale sloten. Een groot voordeel van deze digitale sloten is de tijdswinst: je kiest zelf de fiets waarmee je wil rijden, waardoor je niet meer staat te wachten aan de automaat en niet meer hoeft te zoeken naar het juiste fietsnummer. Deze nieuwe sloten werden gebouwd rond de app, waardoor je altijd een fiets op zak hebt. Een survey bij de gebruikers leerde alvast dat deze nieuwe sloten goed worden onthaald.

20240425 084007

Eva van Velzen, lid van het eerste uur, vindt het nemen van een abonnement op Blue-bike een no-brainer wanneer je vaak de trein neemt:

‘ik hou van de enorme flexibiliteit die Blue-Bike me biedt, zowel voor mijn werk als privé. Voor die laatste kilometers van het station naar mijn werkafspraken is de blue-bike meestal sneller dan de bus. Ook in het weekend kan ik er enorm van genieten om met een blue-bike nieuwe streken te verkennen. Het grote voordeel van Blue-Bike is het feit dat ik geen schrik moet hebben dat mijn fiets gestolen wordt. Dankzij Blue-Bike heb ik bijna overal een fiets op zak.’

Wist je dat je bij deelname aan de campagne 30 Dagen Minder Wagen gratis kan instappen bij Blue-bike? Schrijf je in en ontvang de promocode via mail!

  • Vertel het voort:

Meer inspiratie

Vijf bestemmingen op minder dan 6 uur reizen van Brussel

Reizen zonder eigen wagen is zalig rustig. In de trein heb je alvast geen last van files en je kan vaak nog genieten van het mooie landschap (of verdrinken in de ogen van je reisgezelschap). Het vraagt misschien ietsje meer voorbereiding, maar dat is het meer dan waard om dichtbij zoveel moois te kunnen ontdekken.

Lees meer over Vijf bestemmingen op minder dan 6 uur reizen van Brussel

"Beste politici, kan het qua mobiliteit misschien ook meer zijn dan enkel goede voornemens?"

Meer verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit, onze politici hebben er de mond van vol. Allemaal goed en wel, maar put the money where your mouth is. Autokilometers verminderen is een must. Maar als degelijke alternatieven en promotie van actieve verplaatsingen geen grotere hap van het mobiliteitsbudget krijgen, krijgen alle goede intenties van de wereld geen enkele extra pendelaar op de trein of fiets.


Lees meer over "Beste politici, kan het qua mobiliteit misschien ook meer zijn dan enkel goede voornemens?"

Duurzame mobiliteit als prioriteit bij VDAB (video)

Een duurzaam mobiliteitsbeleid is een hele uitdaging, zeker voor een bedrijf met meer dan 100 vestigingen, verspreid over Vlaanderen. Door een beleid gebaseerd op het STOEP-principe, slaagt VDAB erin medewerkers te motiveren om op een duurzame manier naar het werk te komen.

Lees meer over Duurzame mobiliteit als prioriteit bij VDAB (video)

Ja, stuur me alle tips!

Doe mee aan de 30 Dagen Minder Wagen en ontvang massa’s tips, tricks én een pak voordelen van onze mobiliteitspartners. Door de challenge aan te gaan kan je niet alleen zelf veel leren, maar geef je ook meteen input voor een beter mobiliteitsbeleid.

Een actie van

logo netwerk duurzame mobiliteit

Met de steun van