Duurzaam op internationale handelsreis: Elements toont dat het kan

Voor haar activiteiten moet het achtkoppig salesteam van Elements vaak op (verre) handelsreis. Het bedrijf doet haar best om haar personeel zo duurzaam mogelijk op bestemming te krijgen. En die moeite loont, zo blijkt.

Geschreven door Hanne, op 13 juni 2024

Bewuste keuzes bij internationale verplaatsingen

De coördinator duurzaamheid binnen het bedrijf zoekt telkens op individueel niveau de makkelijkste manier om duurzaam de bestemming te bereiken. Wanneer de bestemming in één dag te bereiken is, vraagt Elements om met de trein of auto te gaan en dus niet het vliegtuig te nemen. Wanneer de bestemming verder ligt, kiest het personeel alvast in één van de twee richtingen voor een duurzaam alternatief zoals de trein.

Het is een zeer concreet voorbeeld hoe Elements maatschappelijk verantwoord ondernemen in de praktijk omzetten, en dat valt op bij haar partners. Bij internationale meetings is het salesteam van het bedrijf doorgaans een van de enigen die zonder vliegtuig toekomt.

Voor salesmeetings buiten Europa wordt bovendien telkens geëvalueerd of het echt nodig is om fysiek aanwezig te zijn. Indien wel, dan wordt bekeken of het mogelijk is dat de werknemers in kwestie wat langer kunnen blijven voor een vakantie. Elements neemt dan een deel van de kosten van die vakantie op zich. In samenspraak kan zelfs familie mee op werkreis, om daarna nog wat vakantie te nemen.


Dirk (52) en Dominic (48) tonen dat het kan

Dirk gaat al enkele jaren naar salesmeetings in Zweden, Italië en Zwitserland:. ‘Dit jaar reden we met vier collega’s naar Noord-Italië, waarna ik van daaruit met het vliegtuig rechtstreeks naar Stockholm vloog. Tussen het werk door deed ik een tweedaagse trektocht door de Zweedse wildernis. Terug naar België reizen gebeurde met de nachttrein via Hamburg naar België.’

‘Wanneer ik moet kiezen tussen de auto of de trein, dan kies ik resoluut voor de trein. Het liefst van al zit ik in een nachttrein. Een slaapcoupé is best ontspannend, en je kan nog wat werk afmaken. Een tip voor de dagtreinen: reserveer je plaats en neem een marge van minimum 30 minuten bij overstappen. Soms is een stuk met de wagen gaan om een rechtstreekse verbinding te nemen, ook een manier om het treinreizen vlotter en makkelijker te maken.’

Dominic fiets op trein
Dirk nachttrein

En Dominic? Die moest naar drie salesmeetings: in Innsbruck, Stabio en Courmayeur. Telkens met een week tussen. Hij besloot er dan maar een heuse fietstocht van 1651 kilometer van te maken!

De wagen helemaal wegdenken bij internationale handelsreizen is dus praktisch onmogelijk. Maar da’s helemaal ok. Wanneer het wel kan kiezen voor een duurzaam alternatief, da’s 30 Dagen Minder Wagen!

Wie is Elements?

Elements is een toonaangevende outdoor-, sport- en lifestyledistributeur gevestigd in Antwerpen. Sinds 2010 is het Belgische familiebedrijf toegewijd aan het versterken van de band tussen mens en natuur door samen te werken met maatschappelijk betrokken merken. Met activiteiten in zes Europese landen, waaronder België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk, en merken zoals Patagonia, Klean Kanteen en Dopper, speelt Elements een cruciale rol in het bevorderen en inspireren van verantwoord ondernemen binnen de retailsector. In 2023 behaalde Elements als eerste Belgische distributeur het B Corp-certificaat. Bovendien is Elements een trots lid van 1% for the Planet.

  • Vertel het voort:

Meer inspiratie

Dit zijn de ambassadeurs van 30 Dagen Minder Wagen!

30 Dagen Minder Wagen heeft een prachtige groep ambassadeurs weten te strikken. Niet allemaal bekende gezichten voor het grote publiek, maar dat is voor ons niet van belang. Wat telt is dat ze allemaal een duurzame levensstijl omarmen en anderen willen inspireren. Ze laten dit zien in hun werk, op sociale media, op televisie of in interviews. Maar vooral in hun dagelijkse denken en handelen. We zijn hen enorm dankbaar. De tien ambassadeurs van 30 Dagen Minder Wagen op een rijtje!

Lees meer over Dit zijn de ambassadeurs van 30 Dagen Minder Wagen!

Wie zit er achter 30 Dagen Minder Wagen?

De 30 Dagen Minder Wagen is een campagne van het Netwerk Duurzame Mobiliteit. We werken samen met het Departement van Mobiliteit en Openbare Werken, en onze mobiliteitspartners Cambio autodelen en Blue Bike. Een breed netwerk aan enthousiaste steden, gemeenten en organisaties zet de campagne mee in de schijnwerpers.

Lees meer over Wie zit er achter 30 Dagen Minder Wagen?

Een vrolijk e-book om zelf ook te autominderen

Het team achter 30 Dagen Minder Wagen schreef een⚡vrolijk e-boek⚡ boordevol praktische tips om vaker duurzaam op weg te gaan, lekkere lees- en kliktips, een witzige quiz en exclusieve interviews met de CEO van VDK Bank en BOS+. En we geven een gezicht aan de deelnemersprofielen die het vaakst hebben deelgenomen.

Lees meer over Een vrolijk e-book om zelf ook te autominderen

Ja, stuur me alle tips!

Doe mee aan de 30 Dagen Minder Wagen en ontvang massa’s tips, tricks én een pak voordelen van onze mobiliteitspartners. Door de challenge aan te gaan kan je niet alleen zelf veel leren, maar geef je ook meteen input voor een beter mobiliteitsbeleid.

Een actie van

logo netwerk duurzame mobiliteit

Met de steun van