Hoeveel kost autorijden écht?

Het klinkt als de vraag van 1 miljoen. En misschien is ze dat ook wel. Want weet jij hoeveel van je budget je in je eigen auto pompt? Veel mensen weten ongeveer wel wat een liter diesel of benzine kost aan de pomp, al iets minder mensen weten wat hun jaarlijkse verzekering kost en nog minder mensen weten hoeveel wegentaks ze jaarlijks betalen voor hun auto. En het lijstje met “verborgen” kosten is nog heel wat langer. Tijd voor duidelijkheid in jouw portemonnee!

Geschreven door Laura, op 09 mei 2022

Helft gemiddeld persoonlijk inkomen gaat naar het bezitten van een auto

Energie- en brandstofprijzen nemen een steeds grotere hap uit het gezinsbudget. Eerder dit jaar berekende de Federale Energieregulator CREG dat een gemiddeld Belgisch gezin nu jaarlijks €1400 méér uitgeeft aan energie dan voor de coronacrisis. Als de huidige prijzen nog even blijven aanhouden gaat dit zelfs richting de € 3000. De prijs aan de pomp steeg het afgelopen jaar met minstens 25%. Wie met een bescheiden tweedehandswagen ongeveer 10.000 km per jaar rijdt, moet al gauw rekenen op een maandelijkse kostprijs van 230 euro. Rij je meer kilometers, of in een nieuwe auto, dan stijgt dat bedrag sneller dan je denkt. Kijken we naar het gemiddeld persoonlijk inkomen van een Vlaming (= €1.903) dan zien we dat mobiliteit al gauw een stevige hap uit dat budget neemt. België is het enige land ter wereld dat mensen uitbetaalt in auto’s via het systeem van salariswagens. Ben je bij de happy few met een bedrijfswagen dan voel je de werkelijke kosten van autorijden heel wat minder in je portemonnee. Gemiddeld betaal je dan 8% voor je woon-werkverkeer in tegenstelling tot 72% voor iemand die met zijn eigen wagen rijdt (Bron: Visie).

Waar gaat al dat geld naartoe?

Om te beginnen is er de aankoopprijs en de vraag of je leent voor de aankoop van de auto of niet. Bij een lening betaal je ook nog eens intrest af. Dan volgen de autobelastingen: een eenmalige belasting op inverkeerstelling (BIV) en een jaarlijkse verkeerstaks. En natuurlijk moet je auto verzekerd zijn vooraleer je ermee mag rondrijden. Sommige verzekeringen zijn verplicht, zoals de burgerlijke aansprakelijkheid (BA) andere zijn optioneel zoals vb. diefstal, pechverhelping, rechtsbijstand ...

Dan volgen de onderhoudskosten: een klein en groot onderhoud, banden, carwash, diverse onderdelen en kleine herstellingen die niet door de verzekering worden gedekt enz. En ten slotte de meest gekende: brandstofkosten. Als je al deze kosten optelt, kom je gemakkelijk aan enkele duizenden euro’s per jaar. Wil je niets over het hoofd zien, bereken dan op www.savewithcarsharing.be hoeveel je auto kost. Hoeveel voordeel je kan doen met autodelen krijg je er nadien zomaar gratis bij.

Pickawood gf8e6 Xv G 3 E unsplash

Kosten die we niet zien (maar die er jammer genoeg wel zijn)

We weten allemaal dat uitlaatgassen slecht zijn voor onze gezondheid. Maar wist je ook dat luchtvervuiling in België verantwoordelijk is voor 8 miljard euro extra kosten? Dat berekende de Europese Commissie in een milieurapport voor ons land. Het over­grote deel daar­van betre­ft kosten voor gezond­hei­d­sprob­le­men. Met dat bedrag kan je een pak maa­trege­len nemen die onze lucht prop­erder en gezon­der mak­en én geld besparen. Het prob­leem met de kost­pri­js van vervuil­ing is dat het gaat om externe kosten. Kosten dus waar­voor de veroorza­k­er niet opdraait, maar een andere par­tij, vaak een hele maatschap­pij. Wil je graag meer weten over deze onzichtbare kosten, dan vind je extra informatie in de blog van Mobiel 21: Luchtkwaliteit: extra zuurstof voor het debat. En dan hebben we ‘t nog niet gehad over de maatschappelijk kost van verkeersongevallen veroorzaakt door het autoverkeer…

Hoe dan besparen?

Wist je dat Belgen meer dan de helft van hun verplaatsingen van minder dan 5 km met de auto doen? Dat kan beter! De gemakkelijkste manier is natuurlijk om simpelweg minder met de auto rijden. Kijk welke tripjes met je auto jij kunt schrappen en hoe dat voordelig kan zijn op de volgende manieren:

  • Openbaar vervoer en fiets: 80% van de werkgevers betaalt een fietsvergoeding. Tot €0,25/kilometer is die zelfs vrijgesteld van belastingen. Vraag dus zeker na of jouw bedrijf fietsvergoedingen betaalt, of misschien zelfs voordelige huurformules heeft voor een e-fiets of een speedpedelec.
  • Trein: Neem je de trein naar het werk, dan moet je werkgever minstens 66% van je abonnement betalen. Voor metro, tram en bus ligt die bijdrage verplicht op 67%. En sommige werkgevers betalen zelfs het volledige bedrag van je abonnement terug. Even checken kan je zo tientallen euro’s opleveren. Plan je een uitstapje? Dan heeft de NMBS nog tot en met 31 augustus een interessant Duo-ticket. Hiermee kan je met twee reizen voor de prijs van één standaardticket. Zo reis je met twee voor de helft van de prijs.
  • Autodelen: Benieuwd naar de ervaringen van andere mensen met autodelen? Marijke vertelt aan Autodelen.net hoe zij de kosten beperkt met een deelauto. Of misschien ben je net zoals Jan al helemaal klaar om afscheid te nemen van je auto?
  • Carpoolen: Je kan uiteraard ook gewoon een rit delen. Da's super voordelig voor chauffeur én passagier. Een voorbeeld: een passagier die twee maal per week een rit van 25 km (heen en terug) carpoolt, bespaart per jaar al snel 1235 euro. De chauffeur ontvangt voor die ritten wel 396 euro.
Marijke

En tot slot: een heel aantal gemeenten geeft een premie of extra voordelen als jij definitief je nummerplaat inlevert. Zeker de moeite om te checken of dat in jouw woonplaats ook het geval is. Ben je toch van plan een nieuwe wagen te kopen, overweeg dan om hem te delen. Verschillende steden geven premies als je een elektrische wagen koopt die je ook deelt. En er bestaan verschillende systemen voor particulier autodelen. Aan jou om te kiezen wat het best bij je past.

  • Vertel het voort:

Meer inspiratie

Delen is de max!

Je wilt je zo slim en duurzaam mogelijk verplaatsen, dus je stapt, fietst en treint je een slag in de rondte. Maar ja, hoe krijg je nu die tweehonderd liter potgrond van het tuincentrum naar huis? En hoe raak je nu bij je familie die op de boerenbuiten woont? Geen nood, want delen is het nieuwe hebben! Voor elke vraag, klein of groot, is er wel een oplossing op maat.

Lees meer over Delen is de max!

Wie zit er achter 30 Dagen Minder Wagen?

De 30 Dagen Minder Wagen is een campagne van het Netwerk Duurzame Mobiliteit. We werken samen met het Departement van Mobiliteit en Openbare Werken, de onderzoeksgroep MOBI en onze vier mobiliteitspartners NMBS, De Lijn, Cambio autodelen en Blue Bike. Een breed netwerk aan enthousiaste steden, gemeenten en organisaties draagt de boodschap mee naar buiten.

Lees meer over Wie zit er achter 30 Dagen Minder Wagen?

Hier is het dan: het rapport van 30 Dagen Minder Wagen

Het is zover. Het eindrapport van 30 Dagen Minder Wagen is bezorgd aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken en Filip Boelaert, secretaris-generaal van Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Het rapport werd samengesteld op basis van de input van de deelnemers en bevat concrete aanbevelingen waarmee de minister en andere beleidsmensen aan de slag kunnen.

Lees meer over Hier is het dan: het rapport van 30 Dagen Minder Wagen

Ja, stuur me alle tips!

Doe mee aan de 30 Dagen Minder Wagen en ontvang massa’s tips, tricks én een pak voordelen van onze mobiliteitspartners. Door de challenge aan te gaan kan je niet alleen zelf veel leren, maar geef je ook meteen input voor een beter mobiliteitsbeleid.

Een actie van

logo netwerk duurzame mobiliteit

Onze partners

Met de steun van