Duurzame mobiliteit als prioriteit bij VDAB (video)

Een duurzaam mobiliteitsbeleid is een hele uitdaging, zeker voor een bedrijf met meer dan 100 vestigingen, verspreid over Vlaanderen. Door een beleid gebaseerd op het STOEP-principe, slaagt VDAB erin medewerkers te motiveren om op een duurzame manier naar het werk te komen.

Geschreven door Hanne, op 11 juni 2024

Het STOEP-principe houdt in dat de noden van de zwakste weggebruikers centraal komen te staan: Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer, Elektrisch vervoer en Privé-vervoer (individueel gemotoriseerd vervoer). In deze korte toelichting toont beleidscoördinator Thomas Hosselaer hoe het STOEP-principe zich vertaalt naar concrete maatregelen.

Enkele sleutelmaatregelen:

  • De mogelijkheid tot fietsleasen
  • Een aanbod dienstfietsen (mechanisch en elektrisch)
  • Toegang tot een MaaS-platform (Mobility as a Service)
  • Een aanbod poolwagens en extra vergoeding voor werknemers die carpoolen
  • De transformatie naar een elektrisch wagenpark, met bijhorende workshops en opleidingen
Linkedin STOEP principe

Daarnaast neemt VDAB binnenkort deel aan een experiment in Brussel, onder begeleiding van Urbike, dat de transitie van bestelwagens naar cargofietsen stimuleert. De wens is om deze omschakeling uit te breiden naar andere steden.

Ten slotte stimuleert VDAB werknemers om actief deel te nemen aan de campagne 30 Dagen Minder Wagen. Tijdens de campagnemaand deelt de organisatie tips op het intranet om minder de wagen te gebruiken. Al deze tips sturen ze op het einde van de campagne uit naar alle medewerkers, ook diegene die zich niet hebben ingeschreven voor 30 Dagen Minder Wagen.

Practice as you preach: de huidige directeur geeft alvast het goede voorbeeld. Zo was hij de eerste directeur ooit die een elektrische bedrijfsfiets gebruikte voor zijn woon-werkverplaatsingen!

  • Vertel het voort:

Meer inspiratie

Meedoen aan 30 Dagen Minder Wagen? Dit is waarom!

Meedoen met 30 Dagen minder Wagen? Daar zijn niet één, maar verschillende redenen voor. Voor de twijfelaars: ontdek hieronder waarom!

Lees meer over Meedoen aan 30 Dagen Minder Wagen? Dit is waarom!

Dit zijn de ambassadeurs van 30 Dagen Minder Wagen!

30 Dagen Minder Wagen heeft een prachtige groep ambassadeurs weten te strikken. Niet allemaal bekende gezichten voor het grote publiek, maar dat is voor ons niet van belang. Wat telt is dat ze allemaal een duurzame levensstijl omarmen en anderen willen inspireren. Ze laten dit zien in hun werk, op sociale media, op televisie of in interviews. Maar vooral in hun dagelijkse denken en handelen. We zijn hen enorm dankbaar. De tien ambassadeurs van 30 Dagen Minder Wagen op een rijtje!

Lees meer over Dit zijn de ambassadeurs van 30 Dagen Minder Wagen!

Wie zit er achter 30 Dagen Minder Wagen?

De 30 Dagen Minder Wagen is een campagne van het Netwerk Duurzame Mobiliteit. We werken samen met het Departement van Mobiliteit en Openbare Werken, en onze mobiliteitspartners Cambio autodelen en Blue Bike. Een breed netwerk aan enthousiaste steden, gemeenten en organisaties zet de campagne mee in de schijnwerpers.

Lees meer over Wie zit er achter 30 Dagen Minder Wagen?

Ja, stuur me alle tips!

Doe mee aan de 30 Dagen Minder Wagen en ontvang massa’s tips, tricks én een pak voordelen van onze mobiliteitspartners. Door de challenge aan te gaan kan je niet alleen zelf veel leren, maar geef je ook meteen input voor een beter mobiliteitsbeleid.

Een actie van

logo netwerk duurzame mobiliteit

Met de steun van