Duurzame mobiliteit als prioriteit bij VDAB (video)

Een duurzaam mobiliteitsbeleid is een hele uitdaging, zeker voor een bedrijf met meer dan 100 vestigingen, verspreid over Vlaanderen. Door een beleid gebaseerd op het STOEP-principe, slaagt VDAB erin medewerkers te motiveren om op een duurzame manier naar het werk te komen.

Geschreven door Hanne, op 11 juni 2024

Het STOEP-principe houdt in dat de noden van de zwakste weggebruikers centraal komen te staan: Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer, Elektrisch vervoer en Privé-vervoer (individueel gemotoriseerd vervoer). In deze korte toelichting toont beleidscoördinator Thomas Hosselaer hoe het STOEP-principe zich vertaalt naar concrete maatregelen.

Enkele sleutelmaatregelen:

  • De mogelijkheid tot fietsleasen
  • Een aanbod dienstfietsen (mechanisch en elektrisch)
  • Toegang tot een MaaS-platform (Mobility as a Service)
  • Een aanbod poolwagens en extra vergoeding voor werknemers die carpoolen
  • De transformatie naar een elektrisch wagenpark, met bijhorende workshops en opleidingen
Linkedin STOEP principe

Daarnaast neemt VDAB binnenkort deel aan een experiment in Brussel, onder begeleiding van Urbike, dat de transitie van bestelwagens naar cargofietsen stimuleert. De wens is om deze omschakeling uit te breiden naar andere steden.

Ten slotte stimuleert VDAB werknemers om actief deel te nemen aan de campagne 30 Dagen Minder Wagen. Tijdens de campagnemaand deelt de organisatie tips op het intranet om minder de wagen te gebruiken. Al deze tips sturen ze op het einde van de campagne uit naar alle medewerkers, ook diegene die zich niet hebben ingeschreven voor 30 Dagen Minder Wagen.

Practice as you preach: de huidige directeur geeft alvast het goede voorbeeld. Zo was hij de eerste directeur ooit die een elektrische bedrijfsfiets gebruikte voor zijn woon-werkverplaatsingen!

  • Vertel het voort:

Meer inspiratie

Geef je engagement een andere invulling

Krijg je maar niet genoeg van duurzame mobiliteit en wil je nóg meer het verschil maken? Dat kan door vrijwilliger te worden binnen een van de vele mobiliteitsorganisaties die samen de campagne 30 Dagen Minder Wagen trekken. Want duurzame mobiliteit verbindt! Een greep uit het aanbod.

Lees meer over Geef je engagement een andere invulling

Tattoo-actie - Fiets je goed in je vel

Fiets je goed in je vel en laat samen met 99 andere fietsfreaks een fietstattoo zetten. Net zoals de fietsende reporter Wouter Deboot! Ben je een fervent fietser of waag je je nog maar net op twee wielen in het verkeer? Heb je al tattoos of net niet? Zweer je bij de koersfiets of ga je eerder voor de trekfiets? Het doet er niet toe. Je kan je kandidaat stellen om je fietsliefde te vereeuwigen op je huid!

(inschrijvingen zijn afgesloten)


Lees meer over Tattoo-actie - Fiets je goed in je vel

Maak je mobiliteitsbeleid klaar voor de toekomst

In een wereld die CD’s vervangt door Spotify en DVD’s door Netflix, zien we dat ook het ‘consumeren’ van mobiliteit belangrijker wordt dan het ‘bezit’ ervan. Een duurzaam mobiliteitsbeleid beantwoordt daarom niet alleen aan de vraag naar meer sustainability. Ook werknemers uiten de behoefte naar meer autonomie en duurzaamheid.

Lees meer over Maak je mobiliteitsbeleid klaar voor de toekomst

Ja, stuur me alle tips!

Doe mee aan de 30 Dagen Minder Wagen en ontvang massa’s tips, tricks én een pak voordelen van onze mobiliteitspartners. Door de challenge aan te gaan kan je niet alleen zelf veel leren, maar geef je ook meteen input voor een beter mobiliteitsbeleid.

Een actie van

logo netwerk duurzame mobiliteit

Met de steun van