Een duurzaam mobiliteitsbeleid is een hele uitdaging, zeker voor een bedrijf met meer dan 100 vestigingen, verspreid over Vlaanderen. Door een beleid gebaseerd op het STOEP-principe, slaagt VDAB erin medewerkers te motiveren om op een duurzame manier naar het werk te komen.
Geschreven door Hanne, op 11 juni 2024
Het STOEP-principe houdt in dat de noden van de zwakste weggebruikers centraal komen te staan: Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer, Elektrisch vervoer en Privé-vervoer (individueel gemotoriseerd vervoer). In deze korte toelichting toont beleidscoördinator Thomas Hosselaer hoe het STOEP-principe zich vertaalt naar concrete maatregelen.
Enkele sleutelmaatregelen:
Daarnaast neemt VDAB binnenkort deel aan een experiment in Brussel, onder begeleiding van Urbike, dat de transitie van bestelwagens naar cargofietsen stimuleert. De wens is om deze omschakeling uit te breiden naar andere steden.
Ten slotte stimuleert VDAB werknemers om actief deel te nemen aan de campagne 30 Dagen Minder Wagen. Tijdens de campagnemaand deelt de organisatie tips op het intranet om minder de wagen te gebruiken. Al deze tips sturen ze op het einde van de campagne uit naar alle medewerkers, ook diegene die zich niet hebben ingeschreven voor 30 Dagen Minder Wagen.
Practice as you preach: de huidige directeur geeft alvast het goede voorbeeld. Zo was hij de eerste directeur ooit die een elektrische bedrijfsfiets gebruikte voor zijn woon-werkverplaatsingen!
Laat je niet misleiden door de Engelse naam: Oxford is wel degelijk oer-Belgisch en monteert al drie generaties lang fietsen van topniveau. Met een focus op kwaliteit, zijn deze fietsen speciaal ontworpen voor het Belgische wegdek en de grillige weersomstandigheden.
Lees meer over Oxford-fietsen zijn kwalitatief, duurzaam én lokaal
Kresimir Strganac is elektrieker op de fiets. Maar dat betekent niet dat hij nooit de wagen gebruikt. Dat hoeft ook niet. Hoe hij zijn werk als vakman op de fiets uitoefent? Dat lees je hieronder!
Erger nog, het kost ons net bomen. Het geld dat jij bij de bank parkeert, blijft daar immers niet in een kluis liggen. Het wordt geïnvesteerd. En die investeringen zijn niet altijd zo positief voor mens, milieu of planeet. Grootbanken financieren bijvoorbeeld nog massaal fossiele brandstoffen of schadelijke industrie. Ook Belgische banken doen hieraan mee, met jouw geld. Wij vroegen aan vdk bank, de duurzaamste bank van België, en sponsor van 30 Dagen Minder Wagen hoe het anders kan en moet.
Doe mee aan de 30 Dagen Minder Wagen en ontvang massa’s tips, tricks én een pak voordelen van onze mobiliteitspartners. Door de challenge aan te gaan kan je niet alleen zelf veel leren, maar geef je ook meteen input voor een beter mobiliteitsbeleid.