In een wereld die CD’s vervangt door Spotify en DVD’s door Netflix, zien we dat ook het ‘consumeren’ van mobiliteit belangrijker wordt dan het ‘bezit’ ervan. Een duurzaam mobiliteitsbeleid beantwoordt daarom niet alleen aan de vraag naar meer sustainability. Ook werknemers uiten de behoefte naar meer autonomie en duurzaamheid.
Geschreven door Hanne, op 25 juni 2024
Door als bedrijf bewust te kiezen voor alternatieve mobiliteit, zet je zowel in op duurzaamheid als dat je werknemers gemakkelijk wisselen tussen verschillende vervoerswijzen. Een mobiliteitsbudget, bijvoorbeeld, wint steeds meer aan belang, terwijl de vraag naar bedrijfswagens begint te dalen.
Ook een streepje voorblijven in de war for talent? Volgens Delphine Eeckhout, Mobility Expert & Manager bij Traject, zijn er heel wat manieren waarop je je als bedrijf kunt onderscheiden aan de hand van je mobiliteitsstrategie.
Werknemers van de toekomst zoeken een hippe plek. Een aantrekkelijke locatie voor je bedrijf mag dus niet missen. In tegenstelling tot de voormalige, grijze bedrijventerreinen, winnen locaties met functievermenging aan belang. Een omgeving waar mensen niet enkel komen om te werken, maar ook om te wonen, de kinderen naar school te brengen en met aandacht voor verblijfskwaliteit, groeit in populariteit. Maak als bedrijf een doordachte keuze door een aangename locatie te kiezen.
Als bedrijf kan je niet altijd op korte termijn verhuizen. Maar een andere belangrijke investering is het kantoor. Welke faciliteiten maak je zichtbaar aan de ingang van het gebouw? Creëer je een zone uitsluitend met laadpalen of zet je fietsers centraal? Durf outside-the-box denken om je ingang aantrekkelijk, duurzaam en uitnodigend te maken.
40% van de dodelijke werkongevallen gebeurt in het verkeer. Verkeersveiligheid is dus een prioriteit, ook als werkgever. Voer actie rond veiligheid in het verkeer, door bijvoorbeeld stil te staan bij het gebruik van smartphones en andere gadgets in de wagen, die ervoor zogen dat chauffeurs minder op de weg letten.
Maak werk van een flexibel mobiliteitsaanbod. Vandaag de dag zijn medewerkers niet langer unimodaal. 1 op 4 werknemers wisselt af tussen meerdere vervoersmiddelen bij de woon-werkverplaatsing. De ene keer de fiets, de andere keer de auto … het is geen uitzondering meer. Inspelen op die flexibiliteit is een must om klaar te zijn voor de toekomst.
“Voor 70% van de medewerkers is flexibiliteit een doorslaggevende factor in de keuze voor een werkgever. Dat geldt ook op vlak van mobiliteit," stelt mobiliteitsexpert van Traject, Delphine Eeckhout.
Uit onderzoek blijkt trouwens dat werknemers die naar het werk fietsen, de enige groep is waarbij het geluksniveau niet daalt tijdens het pendelen. Bewegen maakt gelukkig: fysiek en mentaal. Werknemers de kans geven om op een flexibele manier vergoed te kunnen worden voor hun fietstraject, heeft dus niets dan voordelen.
Bekijk de volledige webinar van Olympus Mobility en Traject voor nog meer tips richting een future-proof beleid.
Olympus Mobility is de all-in-one mobiliteitspartner die mobiliteit vereenvoudigt voor zowel werknemers als werkgevers. Met een uitgebreid aanbod aan mobiliteitsdiensten (van openbaar vervoer tot de nieuwste deelsystemen), verlicht de app de administratieve last voor bedrijven. Werknemers bestellen hun tickets in de app en werkgevers verwerken maandelijks één factuur die de mobiliteitsuitgaven bundelt.
Daarnaast helpt Olympus Mobility je bij het opstellen van een future-proof mobiliteitsbeleid, in samenwerking met Traject en andere partners. Via de blogs en webinars van Olympus Mobility, kan je alvast de nodige inspiratie opdoen voor een duurzamer beleid.
Doe mee aan 30 Dagen Minder Wagen en schrijf jouw bedrijf in om 3 maanden lang gratis de Olympus-app te gebruiken.
Laat je niet misleiden door de Engelse naam: Oxford is wel degelijk oer-Belgisch en monteert al drie generaties lang fietsen van topniveau. Met een focus op kwaliteit, zijn deze fietsen speciaal ontworpen voor het Belgische wegdek en de grillige weersomstandigheden.
Lees meer over Oxford-fietsen zijn kwalitatief, duurzaam én lokaal
Krijg je maar niet genoeg van duurzame mobiliteit en wil je nóg meer het verschil maken? Dat kan door vrijwilliger te worden binnen een van de vele mobiliteitsorganisaties die samen de campagne 30 Dagen Minder Wagen trekken. Want duurzame mobiliteit verbindt! Een greep uit het aanbod.
Het team achter 30 Dagen Minder Wagen schreef een⚡vrolijk e-boek⚡ boordevol praktische tips om vaker duurzaam op weg te gaan, lekkere lees- en kliktips, een witzige quiz en exclusieve interviews met de CEO van VDK Bank en BOS+. En we geven een gezicht aan de deelnemersprofielen die het vaakst hebben deelgenomen.
Lees meer over Een vrolijk e-book om zelf ook te autominderen
Doe mee aan de 30 Dagen Minder Wagen en ontvang massa’s tips, tricks én een pak voordelen van onze mobiliteitspartners. Door de challenge aan te gaan kan je niet alleen zelf veel leren, maar geef je ook meteen input voor een beter mobiliteitsbeleid.