Maak je mobiliteitsbeleid klaar voor de toekomst

In een wereld die CD’s vervangt door Spotify en DVD’s door Netflix, zien we dat ook het ‘consumeren’ van mobiliteit belangrijker wordt dan het ‘bezit’ ervan. Een duurzaam mobiliteitsbeleid beantwoordt daarom niet alleen aan de vraag naar meer sustainability. Ook werknemers uiten de behoefte naar meer autonomie en duurzaamheid.

Geschreven door Hanne, op 25 juni 2024

Door als bedrijf bewust te kiezen voor alternatieve mobiliteit, zet je zowel in op duurzaamheid als dat je werknemers gemakkelijk wisselen tussen verschillende vervoerswijzen. Een mobiliteitsbudget, bijvoorbeeld, wint steeds meer aan belang, terwijl de vraag naar bedrijfswagens begint te dalen.

Ook een streepje voorblijven in de war for talent? Volgens Delphine Eeckhout, Mobility Expert & Manager bij Traject, zijn er heel wat manieren waarop je je als bedrijf kunt onderscheiden aan de hand van je mobiliteitsstrategie.

1. Locatiekeuze

Werknemers van de toekomst zoeken een hippe plek. Een aantrekkelijke locatie voor je bedrijf mag dus niet missen. In tegenstelling tot de voormalige, grijze bedrijventerreinen, winnen locaties met functievermenging aan belang. Een omgeving waar mensen niet enkel komen om te werken, maar ook om te wonen, de kinderen naar school te brengen en met aandacht voor verblijfskwaliteit, groeit in populariteit. Maak als bedrijf een doordachte keuze door een aangename locatie te kiezen.

2. Faciliteiten die uitnodigen

Als bedrijf kan je niet altijd op korte termijn verhuizen. Maar een andere belangrijke investering is het kantoor. Welke faciliteiten maak je zichtbaar aan de ingang van het gebouw? Creëer je een zone uitsluitend met laadpalen of zet je fietsers centraal? Durf outside-the-box denken om je ingang aantrekkelijk, duurzaam en uitnodigend te maken.

3. Voorzichtig op de baan

40% van de dodelijke werkongevallen gebeurt in het verkeer. Verkeersveiligheid is dus een prioriteit, ook als werkgever. Voer actie rond veiligheid in het verkeer, door bijvoorbeeld stil te staan bij het gebruik van smartphones en andere gadgets in de wagen, die ervoor zogen dat chauffeurs minder op de weg letten.

4. Flexibiliteit

Maak werk van een flexibel mobiliteitsaanbod. Vandaag de dag zijn medewerkers niet langer unimodaal. 1 op 4 werknemers wisselt af tussen meerdere vervoersmiddelen bij de woon-werkverplaatsing. De ene keer de fiets, de andere keer de auto … het is geen uitzondering meer. Inspelen op die flexibiliteit is een must om klaar te zijn voor de toekomst.

“Voor 70% van de medewerkers is flexibiliteit een doorslaggevende factor in de keuze voor een werkgever. Dat geldt ook op vlak van mobiliteit," stelt mobiliteitsexpert van Traject, Delphine Eeckhout.

Delphine logo

Uit onderzoek blijkt trouwens dat werknemers die naar het werk fietsen, de enige groep is waarbij het geluksniveau niet daalt tijdens het pendelen. Bewegen maakt gelukkig: fysiek en mentaal. Werknemers de kans geven om op een flexibele manier vergoed te kunnen worden voor hun fietstraject, heeft dus niets dan voordelen.

Meer tips voor een future-proof mobiliteitsbeleid

Bekijk de volledige webinar van Olympus Mobility en Traject voor nog meer tips richting een future-proof beleid.

Bekijk de volledige webinar

Meer over Olympus Mobility

Olympus Mobility is de all-in-one mobiliteitspartner die mobiliteit vereenvoudigt voor zowel werknemers als werkgevers. Met een uitgebreid aanbod aan mobiliteitsdiensten (van openbaar vervoer tot de nieuwste deelsystemen), verlicht de app de administratieve last voor bedrijven. Werknemers bestellen hun tickets in de app en werkgevers verwerken maandelijks één factuur die de mobiliteitsuitgaven bundelt.

Daarnaast helpt Olympus Mobility je bij het opstellen van een future-proof mobiliteitsbeleid, in samenwerking met Traject en andere partners. Via de blogs en webinars van Olympus Mobility, kan je alvast de nodige inspiratie opdoen voor een duurzamer beleid.

Doe mee aan 30 Dagen Minder Wagen en schrijf jouw bedrijf in om 3 maanden lang gratis de Olympus-app te gebruiken.

Test de Olympus-app

Doe mee aan 30 Dagen Minder wagen

  • Vertel het voort:

Meer inspiratie

Geef je engagement een andere invulling

Krijg je maar niet genoeg van duurzame mobiliteit en wil je nóg meer het verschil maken? Dat kan door vrijwilliger te worden binnen een van de vele mobiliteitsorganisaties die samen de campagne 30 Dagen Minder Wagen trekken. Want duurzame mobiliteit verbindt! Een greep uit het aanbod.

Lees meer over Geef je engagement een andere invulling

Word partner van 30 Dagen Minder Wagen

30 Dagen Minder Wagen zoekt partners om de campagne te ondersteunen en mee uit te dragen. Maar vooral om zoveel mogelijk mensen te overtuigen om mee te doen en hun eigen auto wat vaker aan de kant te laten staan. Vorig jaar was de campagne alvast nationaal nieuws en bereikten we meer dan 6000 deelnemers. Dit jaar gaan we voor minstens het dubbele. Help jij als partner om ons doel te halen?

Lees meer over Word partner van 30 Dagen Minder Wagen

De Gezinsbond: ‘Slechts 5% van ons personeel neemt de wagen naar het werk’

Slechts 5% van het personeel van de Gezinsbond neemt de wagen naar het werk. Maar liefst 80% komt met het openbaar vervoer, de rest neemt de fiets. Het helpt natuurlijk wel dat het kantoor, in hartje Brussel, makkelijk bereikbaar is met trein en metro. Maar de Gezinsbond heeft ook steeds een “openbaar vervoer-vriendelijke” houding aangenomen in zijn personeelsbeleid.

Lees meer over De Gezinsbond: ‘Slechts 5% van ons personeel neemt de wagen naar het werk’

Ja, stuur me alle tips!

Doe mee aan de 30 Dagen Minder Wagen en ontvang massa’s tips, tricks én een pak voordelen van onze mobiliteitspartners. Door de challenge aan te gaan kan je niet alleen zelf veel leren, maar geef je ook meteen input voor een beter mobiliteitsbeleid.

Een actie van

logo netwerk duurzame mobiliteit

Met de steun van