KSA Nationaal, de koepelorganisatie achter de gekende jeugdbeweging KSA, biedt ondersteuning aan 260 lokale groepen. Met een team van zo’n 25 enthousiaste medewerkers vangen ze tal van vragen en uitdagingen op. Dat kan gaan over ledentekorten, leidingmotivatie, mobiliteitskwesties of veel meer. Wij spraken met Sara Schaepherders, pedagogisch medewerker bij KSA Nationaal, over hoe de koepel inzet op duurzame mobiliteit.
Geschreven door Hanne, op 27 juni 2024
Bij KSA Nationaal staat mobiliteit hoog op de agenda. Uit groepsbevragingen blijkt namelijk dat er veel vragen zijn over vervoer. Hoe regel je een uitstap met een grote groep? Hoe organiseer je verplaatsingen naar het kamp op een praktische en budgettaire manier? Hoe hou je de publieke ruimte rond de groepslokalen veilig? KSA Nationaal biedt toegankelijke tips en tricks, waarmee groepen spelenderwijs aan de slag kunnen.
De koepel creëerde bijvoorbeeld posters over veilige KSA-omgevingen, die ouders aanmoedigen om kinderen met de fiets te brengen of te parkeren aan randparkings. Elke groep kan op een eigen manier aandacht aan deze thema’s besteden.
Zo zet de groep KSA Minderhout in op cursussen voor gemachtigde opzichters. Dankzij de cursus kunnen leiding en vrijwilligers kinderen veilig helpen oversteken tijdens activiteiten.
Niet zelden moedigt KSA Nationaal de groepen aan om ook politiserend te werken. De eerste stap is eenvoudig: “Ga eens horen bij jouw lokaal bestuur.” Door in contact te komen met het lokale bestuur en de problemen en bezorgdheden rond mobiliteit op tafel te leggen, kunnen jongeren samen op zoek gaan naar een oplossing. Zo konden de groepen van KSA Gent Sint-Lieven, dankzij de medewerking van het lokaal bestuur, uiteindelijk een jeugdwerkstraat rond de lokalen invoeren, gelijkaardig aan het concept van schoolstraten.
“Onze groepen kunnen een grote impact hebben op mobiliteit binnen hun stad of gemeente. Door zelf te tonen dat het anders kan, hopen we dat het beleid de juiste stappen zet in de goede richting." (Benjamin Verhegge, Algemeen coördinator KSA Nationaal)
Vrijetijdsverplaatsingen behoren bij de minst duurzame verplaatsingen. Toch zijn ouders vaak net heel dankbaar bij de keuze voor duurzaam transport. Door met de fiets of het openbaar vervoer naar de wekelijkse bijeenkomst te komen, wordt de omgeving veiliger. En als de kinderen samen met de trein, een bus of de fiets op kamp gaan, hoeven de ouders zelf niet op en af te rijden. Voor de leden is het leuker en ouders zien er een praktisch voordeel in. Uiteindelijk heeft iedereen er baat bij.
Om de resultaten van hun acties te meten, plant KSA Nationaal een nieuwe bevraging in bij de groepen. Hiermee willen ze in kaart brengen hoe alle groepen op kamp gaan. De trend is nu al dat fiets en trein vaker genomen worden. Daarnaast ziet Sarah ook dat de keuze steeds vaker valt op een kampplaats dichter bij huis.
In een wereld die CD’s vervangt door Spotify en DVD’s door Netflix, zien we dat ook het ‘consumeren’ van mobiliteit belangrijker wordt dan het ‘bezit’ ervan. Een duurzaam mobiliteitsbeleid beantwoordt daarom niet alleen aan de vraag naar meer sustainability. Ook werknemers uiten de behoefte naar meer autonomie en duurzaamheid.
Lees meer over Maak je mobiliteitsbeleid klaar voor de toekomst
Een nieuwe gewoonte aanleren duurt minstens 21 dagen. Met een maand autominderen in juni ben je alvast goed begonnen! Maar een goede gewoonte omzetten tot een automatisme duurt zo’n twee tot drie maanden. Blijf dus zeker deze goede gewoonte vasthouden! Maar hoe doe je dat?
Lees meer over Van 30 naar 365 dagen minder wagen gaan doe je zo!
30 Dagen Minder Wagen zoekt partners om de campagne te ondersteunen en mee uit te dragen. Maar vooral om zoveel mogelijk mensen te overtuigen om mee te doen en hun eigen auto wat vaker aan de kant te laten staan. Vorig jaar was de campagne alvast nationaal nieuws en bereikten we meer dan 6000 deelnemers. Dit jaar gaan we voor minstens het dubbele. Help jij als partner om ons doel te halen?
Doe mee aan de 30 Dagen Minder Wagen en ontvang massa’s tips, tricks én een pak voordelen van onze mobiliteitspartners. Door de challenge aan te gaan kan je niet alleen zelf veel leren, maar geef je ook meteen input voor een beter mobiliteitsbeleid.