Laat je niet misleiden door de Engelse naam: Oxford is wel degelijk oer-Belgisch en monteert al drie generaties lang fietsen van topniveau. Met een focus op kwaliteit, zijn deze fietsen speciaal ontworpen voor het Belgische wegdek en de grillige weersomstandigheden.
Geschreven door Hanne, op 19 juni 2024
Het verhaal van Oxford begint zo’n honderd jaar geleden bij de familie Van Den Berghe, met de handel in fietsonderdelen. Al snel begon het bedrijf ook fietsen te assembleren onder de merknaam VDB. Omdat de tijdsgeest naar Engelse merknamen vroeg, stapte VDB mee op die trend en doopte de merknaam om tot de naam van hun populairste fietstype: Oxford.
Oxford zag de fiets evolueren van louter vrijetijdsobject of noodgedwongen vervoersmiddel voor mensen die geen auto konden betalen, naar een heus hip en modern vervoersmiddel voor dagdagelijks gebruik. Het bedrijf speelde snel in op de opkomst van de elektrische fietsen en bracht als een van de eerste bedrijven stijlvolle en eigentijdse e-bikes op de markt. Geen stijve “bomma-fietsen” meer, maar kleurrijke en moderne modellen voor iedereen.
Bij Oxford staat kwaliteit voorop. De fietsen zijn ontworpen op maat van de Belgische wegen en weersomstandigheden en zijn daarmee duurzamer dan geïmporteerde modellen. Het bedrijf kiest bewust voor tijdsbestendige materialen, zoals aluminium voor de spatborden in plaats van kunststof. Door lokaal te produceren, behoudt Oxford controle over het productieproces en kunnen ze snel inspelen op veranderingen op de Belgische markt.
Oxford is trots op zijn volledig lokale productie. Van lakkerij tot montage en wielbouw: alles gebeurt in de vestiging te Sint-Niklaas. Met zo’n 10.000 vierkante meter, 55 werknemers en regelmatige samenwerkingen met maatwerkbedrijven, produceert Oxford jaarlijks 20 à 30.000 fietsen. De helft hiervan is elektrisch, maar dit aantal blijft groeien. Toch verliest Oxford de mechanische fiets niet uit het oog. Ook hier blijft een markt voor, bijvoorbeeld onder jonge schoolgangers. In de toekomst wil Oxford het assemblageproces nóg duurzamer maken, door in te zetten op circulariteit.
Geïnteresseerd in een Oxford-fiets? Doe mee aan 30 Dagen Minder Wagen en waag je kans tot en met 30 juni! Wie weet fiets jij binnenkort rond op een gloednieuwe Oxford NEXA met 400 WH-batterij?
Erger nog, het kost ons net bomen. Het geld dat jij bij de bank parkeert, blijft daar immers niet in een kluis liggen. Het wordt geïnvesteerd. En die investeringen zijn niet altijd zo positief voor mens, milieu of planeet. Grootbanken financieren bijvoorbeeld nog massaal fossiele brandstoffen of schadelijke industrie. Ook Belgische banken doen hieraan mee, met jouw geld. Wij vroegen aan vdk bank, de duurzaamste bank van België, en sponsor van 30 Dagen Minder Wagen hoe het anders kan en moet.
Krijg je maar niet genoeg van duurzame mobiliteit en wil je nóg meer het verschil maken? Dat kan door vrijwilliger te worden binnen een van de vele mobiliteitsorganisaties die samen de campagne 30 Dagen Minder Wagen trekken. Want duurzame mobiliteit verbindt! Een greep uit het aanbod.
Kresimir Strganac is elektrieker op de fiets. Maar dat betekent niet dat hij nooit de wagen gebruikt. Dat hoeft ook niet. Hoe hij zijn werk als vakman op de fiets uitoefent? Dat lees je hieronder!
Doe mee aan de 30 Dagen Minder Wagen en ontvang massa’s tips, tricks én een pak voordelen van onze mobiliteitspartners. Door de challenge aan te gaan kan je niet alleen zelf veel leren, maar geef je ook meteen input voor een beter mobiliteitsbeleid.