Oxford-fietsen zijn kwalitatief, duurzaam én lokaal

Laat je niet misleiden door de Engelse naam: Oxford is wel degelijk oer-Belgisch en monteert al drie generaties lang fietsen van topniveau. Met een focus op kwaliteit, zijn deze fietsen speciaal ontworpen voor het Belgische wegdek en de grillige weersomstandigheden.

Geschreven door Hanne, op 19 juni 2024

De kentering van de fietsmarkt: Oxford was erbij

Het verhaal van Oxford begint zo’n honderd jaar geleden bij de familie Van Den Berghe, met de handel in fietsonderdelen. Al snel begon het bedrijf ook fietsen te assembleren onder de merknaam VDB. Omdat de tijdsgeest naar Engelse merknamen vroeg, stapte VDB mee op die trend en doopte de merknaam om tot de naam van hun populairste fietstype: Oxford.

Oxford zag de fiets evolueren van louter vrijetijdsobject of noodgedwongen vervoersmiddel voor mensen die geen auto konden betalen, naar een heus hip en modern vervoersmiddel voor dagdagelijks gebruik. Het bedrijf speelde snel in op de opkomst van de elektrische fietsen en bracht als een van de eerste bedrijven stijlvolle en eigentijdse e-bikes op de markt. Geen stijve “bomma-fietsen” meer, maar kleurrijke en moderne modellen voor iedereen.

Kwaliteit voor alles

Bij Oxford staat kwaliteit voorop. De fietsen zijn ontworpen op maat van de Belgische wegen en weersomstandigheden en zijn daarmee duurzamer dan geïmporteerde modellen. Het bedrijf kiest bewust voor tijdsbestendige materialen, zoals aluminium voor de spatborden in plaats van kunststof. Door lokaal te produceren, behoudt Oxford controle over het productieproces en kunnen ze snel inspelen op veranderingen op de Belgische markt.

Lokaal en duurzaam

Oxford is trots op zijn volledig lokale productie. Van lakkerij tot montage en wielbouw: alles gebeurt in de vestiging te Sint-Niklaas. Met zo’n 10.000 vierkante meter, 55 werknemers en regelmatige samenwerkingen met maatwerkbedrijven, produceert Oxford jaarlijks 20 à 30.000 fietsen. De helft hiervan is elektrisch, maar dit aantal blijft groeien. Toch verliest Oxford de mechanische fiets niet uit het oog. Ook hier blijft een markt voor, bijvoorbeeld onder jonge schoolgangers. In de toekomst wil Oxford het assemblageproces nóg duurzamer maken, door in te zetten op circulariteit.

Afbeelding2
Afbeelding3

Win een splinternieuwe Oxford-fiets

Geïnteresseerd in een Oxford-fiets? Doe mee aan 30 Dagen Minder Wagen en waag je kans tot en met 30 juni! Wie weet fiets jij binnenkort rond op een gloednieuwe Oxford NEXA met 400 WH-batterij?

Lees meer over Oxford-fietsen

30dmw Website 2
  • Vertel het voort:

Meer inspiratie

Van 30 naar 365 dagen minder wagen gaan doe je zo!

Een nieuwe gewoonte aanleren duurt minstens 21 dagen. Met een maand autominderen in juni ben je alvast goed begonnen! Maar een goede gewoonte omzetten tot een automatisme duurt zo’n twee tot drie maanden. Blijf dus zeker deze goede gewoonte vasthouden! Maar hoe doe je dat?

Lees meer over Van 30 naar 365 dagen minder wagen gaan doe je zo!

Budgethacks voor trein en bus die je helpen autominderen

Autorijden is duur, dat kon je al lezen in ons artikel over de échte kosten van autorijden. Kies je daarentegen voor het openbaar vervoer, dan bespaar je automatisch een pak geld. Zowel De Lijn als de NMBS hebben talloze voordeelformules en kortingen om je portemonnee een plezier te doen.

Lees meer over Budgethacks voor trein en bus die je helpen autominderen

Vijf gouden tips om je autovrije voornemens waar te maken

Laten we eerlijk zijn: een goed voornemen volhouden is voor niemand gemakkelijk. Maar hé, daarvoor zijn wij er. Met deze vijf tips fiets je fluitend naar het einde van de maand juni. Of te voet. Of met de trein. Afijn, je snapt wat we bedoelen.

Lees meer over Vijf gouden tips om je autovrije voornemens waar te maken

Ja, stuur me alle tips!

Doe mee aan de 30 Dagen Minder Wagen en ontvang massa’s tips, tricks én een pak voordelen van onze mobiliteitspartners. Door de challenge aan te gaan kan je niet alleen zelf veel leren, maar geef je ook meteen input voor een beter mobiliteitsbeleid.

Een actie van

logo netwerk duurzame mobiliteit

Met de steun van