De afgelopen maand gingen duizenden Vlamingen de uitdaging van 30 Dagen Minder Wagen aan: ze verplaatsten zich 30 dagen zo weinig mogelijk met de auto. Met succes. Na afloop weerklinkt één boodschap bij de deelnemers: het is aan de overheid om duurzame mobiliteit overal haalbaar en aantrekkelijk te maken.
Geschreven door Hanne, op 04 juli 2024
Heel wat Vlaamse sectoren zitten op koers om hun CO2-uitstoot te verminderen, maar de uitstoot veroorzaakt door mobiliteit blijft jaar na jaar groeien. Het fileprobleem, dat ons vorig jaar 5 miljard euro kostte, wordt elk jaar groter. Verkeersongevallen en luchtvervuiling maken te veel slachtoffers en hebben een grote maatschappelijke kost. Meer investeringen in duurzame mobiliteit biedt een oplossing voor al deze problemen.
In juni namen de 7000 deelnemers van 30 Dagen Minder Wagen zo weinig mogelijk de auto. Al doende ontdekten ze onverwachte voordelen van fietsen, stappen, autodelen en trein-tram-bussen. Zo heeft de fietsende elektricien Kresimir nooit meer moeite om te parkeren. Of neem kinesist Philippe, die fietsend de files omzeilt en daardoor in minder tijd meer patiënten kan bezoeken. Hun klanten voelen het in de portemonnee, want ze hoeven geen vervoerskosten te betalen. De gezamenlijke inspanning van al deze mensen toont aan dat er wel degelijk een draagvlak is voor meer duurzame mobiliteit.
“Het geeft me zoveel vrijheid dat ik het echt elke zelfstandige aanraad."
Kresimir Strganac, de fietsende elektricien
Voor veel mensen is autominderen niet evident. Door de hervormingen van het openbaar vervoer zijn bus en trein steeds minder een optie. Autodelen staat buiten de steden nog niet op punt. De lamentabele staat van veel fiets- en voetpaden zorgt ervoor dat ouders hun kinderen toch met de auto vervoeren.
“7000 mensen die hun best doen om een maand lang de auto te laten staan. Dat is een duidelijk signaal dat er een groot draagvlak is voor duurzame en actieve vervoerskeuzes. Een kwart van de Belgen heeft eenvoudigweg geen auto. Ook zij moeten zich kunnen verplaatsen.”
Barbara Janssens, coördinator Netwerk Duurzame Mobiliteit.
Duurzame mobiliteit is vandaag dus geen synoniem voor betrouwbaar, comfortabel, betaalbaar en veilig. Dat moet anders. De oplossing ligt in een toekomstgerichte herverdeling van het mobiliteitsbudget, waarin duurzame vervoermiddelen het grootste stuk krijgen. De boodschap van de deelnemers van 30 Dagen Minder Wagen aan de nieuwe ministers van Mobiliteit is dan ook simpel: maak van duurzame mobiliteit de logische en makkelijke keuze.
Veel mensen zijn al bewust bezig met hun mobiliteit. 30 Dagen Minder Wagen stimuleert twijfelaars om ook de stap te zetten. We contacteerden drie deelnemers van de editie 2023 met de vraag of ze tips hebben voor mensen die nog twijfelen. Vandaag: Kurt De Wilde
Lees meer over Kurt De Wilde deed in 2023 mee met 30 Dagen Minder Wagen
Wist je al dat je op Scone-app een gepersonaliseerde kajak kunt winnen? Schrijf je vandaag nog in en maak kans op deze geweldig originele prijs. Maak kennis met Bartoszzz, de Gentse kunstenaar die deze kajak uniek maakt met zijn geweldige tekeningen.
Lees meer over Ontmoet Bartoszzz, de kunstenaar achter de gecustomizede kajak!
Laat je niet misleiden door de Engelse naam: Oxford is wel degelijk oer-Belgisch en monteert al drie generaties lang fietsen van topniveau. Met een focus op kwaliteit, zijn deze fietsen speciaal ontworpen voor het Belgische wegdek en de grillige weersomstandigheden.
Lees meer over Oxford-fietsen zijn kwalitatief, duurzaam én lokaal
Doe mee aan de 30 Dagen Minder Wagen en ontvang massa’s tips, tricks én een pak voordelen van onze mobiliteitspartners. Door de challenge aan te gaan kan je niet alleen zelf veel leren, maar geef je ook meteen input voor een beter mobiliteitsbeleid.